תפילה וברכות

ברכה על לידת בן או בת

  • י"ב טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, שמעתי שכאשר תינוק/ת נולדים, אז האבא צריך לברך הטוב והמטיב או שהחיינו. האם זה נכון? מה הפרטים? תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

א. מנהג האשכנזים שהבעל ואשתו מברכים כל אחד בנפרד הטוב והמטיב ברגע שנודע להם על לידת הבן (עפ"י שלחן ערוך אורח חיים סימן רכג סעיף א, ומשנה ברורה סק"א), אולם מנהג הספרדים שלא לברך הטוב והמטיב בלידת הבן, אלא סומכים לצאת ידי חובה בברכת שהחיינו בברית מילה. ונכון שהבעל יכוון להוציא את אשתו כשהוא מברך שהחיינו בברית מילה, וגם היא תכוון לצאת ידי חובה (חזון עובדיה ברכות עמוד שפח).  

ב. על לידת נכד לא מברכים שהחיינו (שו"ת חות יאיר סוף סימן רלז, וביאור הלכה סימן רכג סעיף א, ד"ה ילדה). ומכל מקום טוב לברך שהחיינו על פרי חדש או בגד חדש, ולכוון גם על לידת הנכד (כף החיים שם סוף סק"ו).

ג. נחלקו הפוסקים אם מברכים שהחיינו על לידת בת, ולכן ראוי לנהוג לברך על בגד חדש או פרי חדש שהחיינו ולפטור את הולדת הבת (חזון עובדיה שם עמודים שפט-שצ. וע"ע בספר ארחות רבנו חלק א' עמוד צב, ובספר אשרי האיש חלק א' פרק לט סעיף ל בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, ובשו"ת שבט הלוי חלק ח' סימן לה אות א, ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן קלב, ובספר לפאר ולברך עמוד פו בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, ועמוד קכו בשם הגר"נ קרליץ שליט"א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לידהברכת שהחיינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה