הלכות ומנהגים

האם לא טוב לאכול זיתים?

  • כ"ה טבת התשע"ז
אא

שאלה

האם לא טוב לאכול 3 זיתים בכל אופן או דווקא במצבים מסוימים? תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

מבואר במסכת הוריות (דף יג עמוד ב) שהרגיל בזיתים גורם לשכוח את לימודו, ואכן הבן איש חי זצ"ל בספרו בן יהוידע שם כתב, שלא נקרא "רגיל" בזיתים בשתי פעמים אלא רק בשלוש פעמים (אמנם לא ברור אם כוונתו שמי שאוכל שני זיתים בסעודה אחת לא נקרא רגיל. או שמי שאוכל זיתים פעמיים בחודש או פעמיים בימי חייו לא נקרא רגיל).

ודעת הגר"ח קניבסקי שליט"א בספרו שיח השדה (ספר זכרון חלק ב' אות יא) שהרגיל בזיתים היינו מי שאוכל זיתים פעם אחת בשלושים יום, אולם אם אוכל זיתים כל יותר משלושים יום, אין זה נקרא רגיל בזיתים, ואין זה גורם לשכחה (וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ב' חלק יורה דעה סימן ח אות ד).

ולעניין האם מועיל לשים שמן זית על הזיתים כדי למנוע שכחה - יש אומרים שזה מועיל, על פי דברי הגמרא שם, שהזית משכח לימוד של שבעים שנה, ושמן זית משיב לימוד של שבעים שנה, ואם כן יצא זה בזה ואינו מזיק (כן נראה בשו"ת שלמת חיים סימן מא. וכ"כ הגר"י וועלץ זצ"ל בסוף ספר שמירת הנפש. וכן בספר הליכות שלמה חלק א' פרק ב הערה 103 הובא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שזה מועיל, ושכן נהגו בירושלים עיה"ק מאז ומעולם. וכן כתב בספר שלחן יוסף עמוד קכח אות קלב בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, דמהני לערב זיתים בשמן בכדי להנצל משכחה. ע"ש. וכך סוברים בשו"ת משנה הלכות חלק י"ט סימן קט, ובספר נטעי גבריאל פורים פרק ח הערה ח), אולם דעת הגר"ח קניבסקי שליט"א בספרו שיח השדה שם שאין זה מועיל.

ועל כל פנים גם מי שרגיל באכילת זיתים, אינו עובר על האיסור של שכחת דברי תורה, וכמבואר בספר חסידים (סימן תתרח). וכן ראה בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן ח) וחלק ט' (חלק אורח חיים סימן צה אות ז).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זיתיםשכחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה