אמונה

צדקה וכיבוד הורי הורים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד שלום רב, א. האם מותר לנו לתת צדקה לעניים הערבים שמקבצים ברחוב? ב. שאלה שנייה לגבי גמילות חסדים, יש לי סבתא בת 86, שתבדל לחיים ארוכים... עם בעיה נפשית של הרבה שנים,עקב זה שהיא שכלה בן במלחמה, אלמנה, ושכלה עוד שתי בנות ממחלה. חיים לא קלים היא עברה וכמובן הריחוק מהתורה הביא לתוצאות העגומות האלו. היא לא מוכנה לשום עזרה חיצונית וברוך השם היא מתפקדת בבית למופת, לאישה בגילה ובמצבה. אני עוזרת לה מידי פעם (אחת לחודש בערך) בניקיון הבית ובדברים שהיא מתקשה לעשות. היא לא מודעת להתנהגותה והיא סובלת מהרגשת רדיפה אחריה שמביא אותה לדמיין שכולם נגדה והיא מגיעה לידי קללות לשכנים וכמובן גם לילדים שלה.היא בסך הכל בודדה והבדידות רק מחמירה לה את המצב. היא יכולה לקלל שימותו הילדים או להתקשר בשעות מאוחרות בלילה לבן שלה ולהגיד לה על מישהו שמת...(לא עלינו). האם הקללות שלה יכולות להשפיע חס ושלום, למרות שהיא כבר שוכחת למחרת מה אמרה? ג. שאלה שנייה, בלית ברירה אני אוכלת אצלה בזמן שאני מבקרת, וכמובן אני נזהרת ככל האפשר לא לאכול מה שלא צריך, אך אם אראה לה שאני לא אוכלת היא תפגע מאוד ומסוגלת לקלל וגם לדבר רעה. אני לא רוצה לפגוע בה ואני מכבדת אותה ואוכלת אצלה. בדרך כלל דגים או עוף ואורז. האם זה בסדר כיצד שאני נוהגת? תודה

תשובה

שלום וברכה

א. מותר.

ב. מפורש בספר משלי פרק כו פסוק ב:

"כַּצִּפּוֹר לָנוּד כַּדְּרוֹר לָעוּף כֵּן קִלְלַת חִנָּם לֹא תָבוא".

ג. אם זכית להתקרב לחיי תורה וקיום מצוות, חבל לקלקל זאת על ידי אכילת מאכלים לא כשרים. ולכן בכדי לא לפגוע באחרים ועם זאת לא להיפגע ממאכלות אסורים הדרך הנכונה הוא שתאכלי אצלה רק ארוחה המבוססת על מאכלים ללא שאלות כשרות כמו סלט ירקות לא מבושלים, מוצרי חלב למיניהם, או מאכלים משומרים שנתבשלו בתוך קופסת השימורים.

אם הסבתא שומרת כשרות והפרדה בין בשר וחלב, אין בעיה לאכול אצלה מכל טוב וטוב.

אשרייך שאת מכבדת את הסבתא, אני מעתיק לך דברי אליהו הנביא בספר תנא דבי אליהו (רבה פרק טז):

"פעם אחת הייתי יושב בבית המדרש הגדול שבירושלים, ובא תלמיד אחד ושאל אותי דבר כמו בן ששואל את אביו, ואמר לי מפני מה נשתנו דורות הראשונים מכל הדורות כולם שרבו ימיהם והאריכו ימים ושנים?

אמרתי לו, בני, בשביל כך האריכו שנים, כדי שיוכלו לעשות גמילות חסדים זה עם זה. מנין, תדע לך שכך הוא, צא ולמד מעשרה דורות ראשונים, אדם שת אנוש קינן מהללאל ירד חנוך מתושלח למך נח.

אדם בא לעולם, בא שת בנו אחריו, אמרו לו לשת עבוד את אביך, היה זנו ומפרנסו ומכלכלו. בא שת לעולם בא אנוש בנו אחריו, אמרו לו לאנוש עבוד את אביך היה זנו ומפרנסו ומכלכלו. אמרו לאנוש עבוד את אבי אביך [אדם] אמר להם אנוש אין אני חייב בו.

בא אנוש לעולם, בא קינן בנו אחריו, אמרו לו לקינן עבוד את אביך, היה זנו ומפרנסו ומכלכלו, אמרו לו לקינן עבוד את אבי אביך [שת] אמר להם קינן אין אני חייב בו.

וכן עד נח, בא נח לעולם, אמרו לו עבוד את אביך [למך] היה זנו ומפרנסו ומכלכלו, אמרו לו לנח עבוד את אבי אביך [מתושלח], קיבל עליו, והיה זן את אבי אביו, וכל אבותיו שהיו באותה שעה, ולא עוד אלא היה יוצא וממחה בדברים כל אותן מאה ועשרים שנה עד שלא בא המבול, לפיכך בא הכתוב והגיד עליו לדורות שהוא היה צדיק שנאמר (בראשית ו) כי אותך ראיתי צדיק לפני".

בהצלחה, ותזכי למצוות - מנשה ישראל 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה