שאל את הרב - כללי

ביתא ישראל ארון הברית ומלכת שבא

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! רציתי לדעת האם הסיפור של מלכת שבא הוא באמת נכון ? ואם הסיפור נכון אז האם באמת בנה של מלכת שבא גנב את ארון הברית,כפי שמסופר ארון הברית שוכן עד היום באתיופיה באחת הערים .האם באמת זה נכון או שהכול שקר?.

תשובה

שלום וברכה

יש אולי קורטוב של אמת בסיפור, אבל כפי שהוא מסופר הוא הזוי ומעוות לחלוטין.

על מלכת שבא שבאה לראות חכמת שלמה אמרו חז"ל ששלמה המלך גייר אותה ונשא אותה בכלל אלף הנשים שגייר, מלכת שבא נתעברה אז משלמה וילדה בת שממנה [מצאצאיה] נולד נבוכדנצר שהחריב את בית המקדש הראשון. אחר כך חזרה מלכת שבא לארצה ולמלכותה ונטשה את הגיור כך התברר שלא היה לגיור תוקף אמיתי, וכך הצאצא של שלמה ממלכת שבא היה גוי לכל דבר. התוצאה היתה ששלמה המלך ע"ה שבנה את הבית הוליד זרע שהחריב את הבית. והן הן מפלאות תמים דעים.

הדברים מרומזים בספר דברי הימים (ב, ט, יב): "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת שְׁבָא אֶת כָּל חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה מִלְּבַד אֲשֶׁר הֵבִיאָה אֶל הַמֶּלֶךְ וַתַּהֲפֹךְ וַתֵּלֶךְ לְאַרְצָהּ הִיא וַעֲבָדֶיהָ". ומסומן סופי תיבות הרה, על ההריון שהרתה לשלמה, והכוונה "מלבד אשר הביאה אל המלך", היינו שהביאה את גופה למלך, ועל ידי זה ותהפוךשיצא מהקשר הזה מי שהפך הקערה על פיה והחריב את בית המקדש.

ובכן, מכיון שישנו שיטה אחת בתלמוד לפיו ארון הברית גלה לבבל יחד עם הגלות שהוגלתה בכיבוש נבוכדנצר, יש בסיס לתיאוריה שצאצא למלכת שבא לקח את ארון הברית מירושלים, אבל לא לאתיופיה, אלא לבבל העתיקה [דרום עיראק].

למעשה נחלקו בדבר חכמי ישראל במסכת יומא וכך נאמר שם:

תַנְיָא, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אָרוֹן גָּלָה לְבָבֶל, שֶׁנֶּאֱמַר (דברי הימים ב לו), "וְלִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה, שָׁלַח הַמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר, וַיְּבִאֵהוּ בָבֶלָה עִם כְּלֵי חֶמְדַּת בֵּית ה´, וַיַּמְלֵךְ אֶת צִדְקִיָּהוּ אָחִיו עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלָםִ".

רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי אוֹמֵר, אָרוֹן גָּלָה לְבָבֶל, שֶׁנֶּאֱמַר (מלכים ב´ כ) "לֹא יִוָּתֵר דָּבָר, אָמַר ה´", אֵלּוּ עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת שֶׁבּוֹ.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אָרוֹן בִּמְקוֹמוֹ נִגְנַז, שֶׁנֶּאֱמַר (שם א´ ח), "וַיַּאֲרִכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן הַקֹּדֶשׁ עַל פְּנֵי הַדְּבִיר, וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה, וַיִּהְיוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה".

הרמב"ם פוסק את הדברים כשיטה האחרונה וכלשונו בספרו הלכות בית הבחירה פרק ד:

"אבן היתה בקודש הקדשים במערבו, שעליה היה הארון מונח, ולפניו צנצנת המן ומטה אהרן, ובעת שבנה שלמה את הבית וידע שסופו ליחרב בנה בו מקום לגנוז בו הארון למטה במטמוניות עמוקות ועקלקלות, ויאשיהו המלך צוה וגנזו במקום שבנה שלמה, שנאמר [דברי הימים ב פרק לה]: וַיֹּאמֶר לַלְוִיִּם הַמְּבִינִים לְכָל יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים לַה´ תְּנוּ אֶת אֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ בַּבַּיִת אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֵין לָכֶם מַשָּׂא בַּכָּתֵף עַתָּה עִבְדוּ אֶת ה´ אֱלֹהֵיכֶם ונגנז עמו מטה אהרן והצנצנת ושמן המשחה".

יצויין, כי אין לנו בדל של הבנה בנישואין של שלמה המלך עם הנשים שגייר מבין הגויים, לפי הקבלה הוא היה אמור לתקן בכך תיקון גדול, וזירוז אחרית הימים, אלא שמכיון ועדיין לא היה הזמן הצליח הצד האחר לקלקל את העניין. וכשביקשו חכמי ישראל למנות את שלמה המלך ע"ה עם אותם מלכים שאין להם חלק לעולם הבא כמסופר במסכת סנהדרין (ק"ד ע"ב) יצתה בת קול ואמרה להם: "הֲמֵעִמְּךָ יְשַׁלְּמֶנָּה, כִּי מָאַסְתָּ, כִּי אַתָּה תִבְחַר וְלֹא אָנִי" שהמכוון הוא שאין אתם מבינים כלל ענין שלמה המלך ע"ה ואני מבין יותר מכם.

מקורות: סדר הדורות - חלק ימות עולם - האלף השלישי - ב´ אלפים תתקל"ה, ספר חסידים סימן אלף יט, ספר עשרה מאמרות - מאמר אם כל חי - חלק ב סימן כג.

בהצלחה - מנשה ישראל

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה