שבת

קורת גג ומחוץ לה.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, לאחרונה עברתי דירה לפנטהאוז, לצערי אינני שומר שבת אך מאז ומעולם איננו מדליקים אש בבית בשבת (הורי לא מדליקים כלל, ואני מדליק מחוץ לבית). השאלה שלי היא האם יש הבדל בין זה שאני מדליק אש מחוץ לבית לבין זה שאני מדליק אש בגג של הבית [להזכירך אני גר היום בפנטהאוז ובקומה השניה יש גג פתוח ללא תקרה (תחת כיפת השמיים)] אם גם הגג נחשב לתחום הבית? או בגלל שאין קורת גג ואני תחת כיפת השמיים האיזור נחשב בדיוק כמו מחוץ לבית. לדעתי השאלה תקפה גם לגביי מרפסת ללא תקרה מעל ... תודה מראש,

תשובה

שלום וברכה

כל המרחבים שציינת שוים באיסורם להדלקת אש בשבת. וגם אין הבדל בין הנעשה תחת כיפת השמים למה שנעשה בתוך הבית.

ההבחנה בין הנעשה בתוך הבית לבין הנעשה מחוצה לה אין לה על מה שתתבסס. אולם, הדלקת אש בשבת האסורה בכל מקרה, נידונה לפי מספר הפעמים, כל הדלקה והדלקה הינה חילול שבת בפני עצמה, וההפסד על כל פעם הוא עצום, מאידך, כל מניעת הדלקת אש ביום השבת יש בכך רווח עצום. וצריך להתייחס לכל הדלקה כמערכת שיקול בפני עצמה, ולא לפרוץ גדר כי אם בין כך כבר הדלקתי אש מה יתן ומה יוסיף הימנעות חד פעמית, זה לא נכון.

אם קשה לך לקבל עליך שמירת שבת בפעם אחת עשה זאת בהדרגה, עד שבתוך זמן מסויים תפסיק לגמרי לחלל שבת, ותזכה להיות משומרי שבת כהלכתה, שמלבד שהוא מצוות העשה הכי מרכזית והכי יסודית בכל מצוות העשה, הוא גם הצהרת האמונים שלנו בכך שיש בורא עלולם, ודווקא המעשה הזה הוא שיציל את שומרי השבת ממאורעות אחרית הימים כפי הכתוב בתלמוד.

בקריאת השאלה עלתה בראשי המחשבה על האמור בספרי הפוסקים בהלכות תפילה, שסגולה למשוך את הלב ליראת שמים הוא התבוננות בכיפת השמים, ובכן אם אתה נזהר שלא להדליק אש בשבת בתוך הבית, קל וחומר כשאתה נמצא תחת כיפת השמים חשוף למראה של יראת שמיים קל וחומר שעליך להימנע שם ושם מלהדליק אש בשבת.

היה שלום אחי, בהצלחה - מנשה ישראל 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה