שאל את הרב - כללי

עדת הקראים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

למרות שקראתי בעניין רב את אחת מהתשובות הענייניות והמעמיקות של אחד מרבני האתר, הייתי מעוניין לדעת האם יש הוכחה ניצחת, בלתי ניתנת להפרכה באופן מוחלט שהתורה שבע´פ אכן ניתנה למשה רבינו ולכל עם ישראל בהר סיני? קראתי את ההקדמה לרמב´ם של הספר היד החזקה, וקראתי את התשובה של הטעם למה לא נכתבה התורה שבע´פ, וכו"... ואני מכיר את הפסוק ´ונתתי לך את לוחות האבן ואת התורה ואת המצוה´ וכו".. על כל זה אפשר כביכול לגמש וכו"... אבל אני מבקש דבר ניצח, שאין שום מוצא ממנו, להוכיח למספר אנשים שאני מכיר, שתורת ישראל היא אכן תורת האמת, גם תושב´ע וגם תושב´כ. תודה רבה לכם!

תשובה

שלום רב,
 
לגבי אמיתות התורה שבכתב, איך הוכיחה התורה שיש א-לוהים: >לגבי התורה שבעל פה,
ההוכחה המוחלטת היא שלא ניתן לקיים את התורה בלי "תורה שבעל פה".
בלי הדרכה חיצונית למצוות התורה, לא ניתן לקיים את מצוות השבת, התפילין, הציצית, ברית המילה, או כל מצווה אחרת בתורה.
לכן מובן לכל בר-דעת שעם התורה שבכתב ניתנה תורה שבעל פה. ואכן העם היהודי מעביר מזה אלפי שנים בנאמנות את ה"תורה שבעל פה", אשר ניתנה יחד עם התורה שבכתב בהר-סיני מפי הבורא.
 
 
ההגיון מחייב שעם התורה הכתובה ניתן גם ביאור מפורט בעל פה. שכן, לא קיימת כמעט מצווה אחת בתורה אשר ניתן להבין בבירור לפי פשוטה. התורה משתמשת בלשון מקוצרת, ולעיתים גם בראשי פרקים בלבד, כאילו היו הדברים מפורטים במקום אחר. כך לדוגמה נאמר מספר פעמים הפסוק "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" - כשלא מפורט בכל התורה מהן טוטפות, איך הן נראות, ממה הן עשויות או איך מכינים אותן. התורה כותבת "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" - אך בכל התורה לא מצויין מהי מזוזה, איך היא נראית, ממה היא עשויה, מה כותבים בה, וכן הלאה. גם מצוות השבת, עליה נהרגים, נאמרה כסיכום בלבד: "לא תעשה כל מלאכה", וזאת בלי שום פירוט מהי מלאכה, האם היא תלויה במאמץ, בתשלום הניתן עליה, או האם ניתן לעבור עליה בעת פיקוח נפש. התורה לא כותבת על כך מילה, ואפילו המחפש רמזים בתנ"ך, יגלה שאין פשט אחיד. עוד התורה כותבת על יום השבת "אל יצא איש ממקומו ביום השבת" - אך היא לא מפרטת כלל מהו מקום, האם המדובר בעיר, או ברחוב, או אפילו בחדר? ומהם הגבולות המדוייקים מתוכם אסור לצאת? ומה בדבר מקרה חירום? התורה יוצאת מנקודת הנחה שהקוראים אותה כבר יודעים את כל פרטי דיניה ממקור חיצוני כלשהו. יש גם מצוות שרק הוזכרו ללא שום פירוט כלל, כמו "וזבחת... כאשר ציויתיך" - יש כאן דין על צורת השחיטה, אך בכל התורה לא ראינו הסבר כיצד לזבוח, או כיצד שוחטים. היכן צווינו בכך?
לעיתים המצוות נוגעות גם לחיי-אישות. בתורה כתוב על גירושין "וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה" - אך לא מוזכר אפילו ברמז כיצד מתחתנים, כיצד הופכת אשה לאשת-איש, או אפילו מהו "ספר כריתות" ומה בעצם כתוב בו, דיני עדים וכו´.
הקורא במקרא לפי סדר, יגלה שכך נראות כל המצוות בתורה, כמו ברית מילה, סוכות, עשיית מצות ואפילו מצוות השבת - כל המצוות ניתנות בלשון מקוצרת מאוד, לעיתים ברמזים, כאילו הן היו סיכום או מפתח עניינים - ולכן המסקנה הבלתי נמנעת שעם התורה נתקבל גם פירוט מפורט וברור בעל פה.
 
התורה כותבת בקיצור "לא תעשה כל מלאכה", כי בביאור שבעל פה כבר קיבלו בני-ישראל מהן המלאכות האסורות בשבת, דיניהם ופרטיהם.
התורה כותבת בקיצור נמרץ "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך", כי בביאור שבעל פה כבר הוסבר מה כותבים במזוזה, באיזו שפה, היכן מניחים אותה על משקוף הדלת וכו´.
התורה כותבת בקיצור לעשות ברית מילה, כי בביאור שבעל פה כבר הוסבר כיצד עושים את ברית-המילה, ומתי היא נדחית.
התורה כותבת בלשון קצרה "וזבחת... כאשר ציויתיך", כי בתורה שבעל פה כבר התבאר כיצד שוחטים בהמה ומתי היא אסורה לאכילה.
כך הן כל המצוות בתורה: סוכה, ציצית, תפילין, מצות בפסח, נישואין, גירושין, שחיטה, עירובין, עדות, כלאים, נדרים, נזירות וכן הלאה וכן הלאה.
 
ללא ביאור מפורט וברור של כל המצוות התורניות - מאבדת התורה כל תוקף הלכתי ומעשי, פשוט, כי לא ניתן לקיימה (מובן שאי אפשר להרוג מחלל שבת על הספק, או לקפח חייו של אדם בשבת על שם הספק בלבד).
מכיוון שדיני התורה נראים כמו סיכום ומפתח עניינים להלכות רבות ומפורטות, ההגיון מחייב שעם התורה שבכתב ניתן גם ביאור שבעל פה, אשר הועבר מדור לדור. ואכן עם ישראל מעביר מזה אלפי שנים ביאור שבעל פה לכל מצווה ודין בתורה, ביאור מפורט וברור אשר נכתב לראשונה בשישה סדרי משנה, לפני קרוב לאלפיים שנה. בביאור זה נמצאים דיני שחיטה, המלאכות האסורות בשבת, דיני המזוזה והתפילין, וכן הלאה. בקשר שבין התורה שבכתב והביאור שבעל פה דנים חכמי ישראל (חז"ל) בתלמוד הבבלי והירושלמי (גמרא), שם הם דנים בפרטי המצוות, המקור וההסבר לכל מצווה הכתובה בתורה וביאורה שבעל פה.
 
התורה שבעל פה אינה משאלת לב, כי אם כורח המציאות. אם אין תורה שבעל פה - גם אין תורה שבכתב. אם כתוב בתורה "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" בלי פירוט, ונכתב "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" בלי ביאור נוסף, ונכתב "והיתה לך לציצית" מבלי להסביר מהי ציצית, ונכתב "ושמרת את יום השבת לקודשו" מבלי להסביר מהן אבות המלאכה האסורות בשבת - אין לתורה כל משמעות ולא ניתן לקיימה כלל.
אנו לא "מאמינים" בתורה שבעל פה רק מתוך הגיון, כי אם מתוך כורח המציאות עצמה. אין ולא יכולה להיות אפשרות אחרת. האם ניתן אפילו לדמיין את משה רבינו מוסר לעם ישראל תורה סתומה וחסרת כל פשר ומטיף להם לקיימה בנאמנות?!
התורה עצמה מוכיחה כי ניתן עימה ביאור שבעל פה, מכיוון שהיא מציינת מצוות מעשיות תוך כדי איזכור בלבד, וללא כל פירוט כלל, באופן המחייב מציאותית ביאור ממקור חיצוני.
 
עכשיו חשוב לרגע - מהי ההוכחה האולטימטיבית ליציאת מצרים ומעמד הר-סיני? מה מחייב את אמיתותו של ספר התורה העובר מדור לדור?
תשובה: עם ישראל מעביר את התורה כהיסטוריה הלאומית של עמו מזה יותר מאלפיים שנה, חוגג חגים וימי זיכרון לזכר המאורעות המתוארים בה. מובן כי לא ניתן להמציא היסטוריה לאומית (-כלומר היסטוריה שכל העם כולו נטען להיות עד לה), ולכן אנו רואים בהיסטוריה המקראית - היסטוריה מהימנה. בקיצור, ההוכחה שלנו למעמד הר-סיני ואמיתות המקרא היא העדות ההיסטורית. בזכות אותה עדות היסטורית של עם שלם מזה למעלה מאלפיים שנה - אנו יודעים כי אכן התרחש מעמד הר-סיני.
ובכן - אותו עם ישראל המעביר עדות היסטורית בדבר הספר, גם העביר מאז ומתמיד עדות היסטורית בדבר אותה תורה שבעל פה. והראיה: הבייתוסים, הצדוקים, השומרונים והקראים - כולם בסופו של דבר נאלצו ונאלצים להודות כי הם התפצלו מן היהדות המקורית בה תמיד היתה ידועה התורה שבעל פה (לטענתן של הכתות, כי הן נזכרו לפתע "להבין" את התורה טוב יותר מכולם...). כך שבעצם כל הזרמים הכופרים בתורה שבעל פה יצאו מן היהדות המסורתית, בה תמיד הייו קיימים התורה שבכתב והתורה שבעל פה. הרי לך עדות היסטורית לקיומה של תורה שבעל פה, מאז ראשית ההיסטוריה המתועדת של עם ישראל. כפי שאתה מאמין בתורה מכורח המסורת ההיסטורית הנשמרת מדור לדור, יהיה עליך להאמין בתורה שבעל פה העוברת גם היא מדור לדור לצד אותה תורה היסטורית c>בברכה,
דניאל בלס.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה