חברה והשקפה

מחילה מתוך אינטרס

  • ה' שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב דניאל בלס שליט"א. רציתי לשאול שאלה קצת מורכבת... ידוע שלא טוב להקפיד (לכעוס) על בן אדם וגם כתוב שמי שאינו מוחל מן השמיים לא מוחלים לו. השאלה שלי נוגעת בכמה נקודות... 1. הכי מעניין אותי אם מישהו מכעיס אותי ( כמובן שהכל מאת ה') אבל בכל זאת יש לו זכות בחירה ובסוף הוא מכעיס. איך אפשר לצפות ממני למחול לו? לדוגמ אני פגועה וכועסת ומרגישה שלא יכולה להעביר את זה ! 2. אם אני אומרת שאני מוחלת בגלל העניין שמי שמקפיד מקפידים עליו זאת לא מחילה בלב שלם אלא מחילה שנובעת מתוך "אינטרס" ... על מנת שלא יקפידו עליי. אם כן מה הטעם בכך? תודה רבה מראש לכבוד הרב!

 

תשובה

 

שלום וברכה, ותודה על שאלתך.

 

1. עליך למחול לו, מאחר שאם צער זה לא היה מגיע לך, הקב"ה לא היה נותן לאותו אדם לצערך. כל ייסוריו של האדם קצובים לו במידה מדוקדקת מאוד, ומשמים לא נותנים לאדם לצער את חברו אפילו טיפה יותר ממה שמגיע לו.

אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

 

ויותר מזה, בזכות שאדם מקבל ייסורים מחברו, ובפרט כשהוא מקבל בזיונות ושותק, הרי נמחלים עוונותיו והוא זוכה לקדושה מיוחדת יותר מאשר בייסורים אחרים הבאים בדרך הטבע.

 

אם אדם זה היה בוחר שלא לצער אותך, היתה אותה כמות ייסורים (או אולי אפילו ייסורים גדולים יותר) מגיעים אליך ממקומות אחרים (כמו קשיים בפרנסה או כאבים וחולי ל"ע).

 

חשוב שתקראי:

https://www.hidabroot.org/he/question/16738

https://www.hidabroot.org/he/question/116671

 

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

https://www.hidabroot.org/he/article/119350

 

2. אמרו חז"ל שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה. מאותה סיבה מחנכים ילדים לתת צדקה לעני, גם כאשר הילד לא חש כלפי העני דבר, זאת כדי שההרגל ייפתח לבסוף אצלו את מידת הנתינה, ויגביר את רחמיו עם השנים. כך לימדונו ספרי המוסר, שאחרי המעשים נמשכים הלבבות!

אז מתוך שתשברי מידותיך, ואפילו תמחלי רק בפה, וגם "לא תיטור ולא תיקום" (ויקרא יט, יח), לבסוף ייפתח לבך לרחם ולסלוח על השני גם בלבך.

 

כמו כן בשמים רואים את גודל הקושי שלך, ומרחמים עליך בזכות מאמצך לבחור בטוב ולהיות טובה. כך אמרו חז"ל, שגדולה מצווה אחת בצער ממאה מצוות שלא בצער.

 

עבודת המידות היא עבודה של חיים, וההתקדמות איטית, אך ההולך בדרך זו יראה תוצאות, וימצא בכל שנה שהוא אדם טוב יותר מן האדם שהיה בשנה הקודמת.

 

בהצלחה רבה!

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחילההקפדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה