אמונה

יצר הרע - עליות וירידות בעבודת השם;

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב בזמן האחרון יש לי עצבות כזה כל כמה זמן ואני יודע שזה יצר הרע. לפעמים תוקפים אותי רגשות של געגועים לחיים שלפני שהתחלתי לחזור בתשובה. אני מסתכלת בתמונות ומדברת עם חברות ואז לאותם רגעים זה עושה לי געגעוים. וזה מעצבן אותי שאני מתגעגעת כי אני יודעת שאין לי למה להתגעגע ואני יודעת שאני בדרך הנכונה ואני הכי רוצה להמשיך ולהתקדם בתהליך התשובה שלי כמה שיותר. מה כדאי לי לעשות ברגעים שיצר הרע מנסה לגרום לי להרגיש רע?

תשובה

שלום וברכה

זוהי תופעה מוכרת שכלל אין צורך להרגיש רע ולהתבלבל, רבים מחברותייך מתמודדות עם העניין הזה בראשית הדרך, ורק לאחרי זמן מתחילים להרגיש את האושר הגדול באמת, ומפסיקים להתגעגע לעולם שלפני.

מבואר בספרים הק´ שהקטע הקשה הזה מחוייב המציאות בתהליך ההתקרבות, וזהו חלק משליחותו של יצר הרע בעולם, ואני מצרף את הקטע מספר הקדוש דגל מחנה אפרים שכדאי שתעברי על הדברים כמה פעמים:
 
קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה´ עליך זרח כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים וגו´ (ישעיה ס´, א´ - ב´).
 
שמעתי משל מהבעל שם טוב זללה"ה, למלך שעשה מחיצות רבות באחיזת עינים זו לפנים מזו, וגם סיבוב מן כותל וכותל, נהרות וגם חיילות רבים מבוהלים וגם דובים ואריות ושאר חיות מבוהלים, בכדי שיראו מגשת אליו, והמלך הוא נורא ומלכותו בכל משלה ואור פני המלך מאיר בכל העולמות וכבודו מלא את הארץ, רק שהכותלים והסובבים הם המסתירים את פני המלך והוא באחיזת עינים, וכרוזים יוצאים כל מי שיבוא אל המלך יתן לו המלך עושר וכבוד, ויהיה שר אצלו עומד בהיכלו, ומי הוא שאינו רוצה בזה רק כשבא לחומה ראשונה ורואה כמה ארכה וגבוהה ושאר דברים המבהילים לבבות בני אדם נסוג לבבו אחור, ויש מהם שהולך כמה חומות זו לפנים מזו, ושם יש שרים נכבדים ממונים מאת המלך מפזרים ממון רב לבא לפנים מן החומות, ולפעמים אחרי רואו שיש לו כבר הון יקר וכבר מצא ידו ואוצרות ממון נסוג אחור, אף על פי שראה כבר שהלך כמה חומות ונהרות ואין שם פגע רע ואין מים ואין חומה, מכל מקום אחר אשר כל חומה וחומה גבוהה ורחבה מראשונה ואיומה כדי להבהיל יותר שלא יקרב מי שירצה אל המלך.
 
אבל בן המלך אשר מעיו המו אל אביו, וגם רחמי אב על הבן לקרב אותו לאור פניו, אשר באור פני מלך חיים נצחיים תמיד, ובוודאי בן המלך כח האב בבנו בחכמה, וכשבא לחומות ולנהרות וחילות ודובים וכל המבהילים ומסתירים את פני המלך תמה עצמו למאוד מה זה מלך רחמן כמותך כרחם אב על בנים תסתיר עצמך בהסתרות כאלו? ואני אנה אני בא וצועק (תהלים כ"ב, ב´) אלי אלי למה עזבתני ובכח לבבו הבוער והנשבר לבא אל אביו מוסר עצמו ודוחק עצמו בכח לדלג על החומות ונהרות ומפזר כל הונו לחיילות הסובבים שמה.
 
ובראות אביו געגועיו ומסירות נפשו ושועתו עלתה באזני אביו המלך, הסיר האחיזות עינים הללו, וירא הבן כי אין שום חומה ולא שום מסך מבדיל רק ארץ מישור וגנות ופרדסים והכל עונג, ומשרתי המלך עומדים בלבושי יקר וכל מיני מזמרים עומדים והמלך יושב על כסא מלכותו והארץ האירה מכבודו.
 
וירא ויפול על פניו ויאמר אהה אדוני המלך אבי ומלכי מה זאת ומה זה אשר הסתרת פניך ממני? הסתרת פניך הייתי נבהל (תהלים ל´, ח´) מחיילותיך ומחומותיך ושאר דברים המבהילים אותי וכמעט אשר אבדתי?, ויאמר המלך קום בני חביבי ויושט לו את שרביט הזהב אשר בידו ויחזקהו וילבישהו הודו ואורו ולבושו וכתרו נתן בראשו ויאמר לו:
 
"לא למענך ועליך עשיתי את כל זאת רק למען נסותך ולדעת את אשר בלבבך יראתך ואהבתך אלי, ועתה בני אהובי עבור בכל העולם והנה מהודי נתתי עליך ואורי על פניך מאירים ולבושי תלביש וכתר יתן בראשך למען דעת כל עמי הארץ כי בני אתה, והסתרות והפחדים הכל אשר ראית המה שלא יקרבו אלי שונאיך אשר אינם רוצים בטובתך, והמגדילים עליך והמלשינים עליך ואינם רוצים במלכותך, והמה רוצים לירש את מלכותך כי יודעים הם כל זמן שאתה חי מלכותם לא יכון בידם, לכן אם יבואו לפני ילשינו עליך במעשים הכעורים אשר הלכת עמהם ואחרי עצתם בבית המשתה, ולא שמעתי עד כה לעצתם הרעה להדיחך ממני והם ישלטו במלכותי, ועתה בני אל תירא ואל תיחת כי אורך אורי ומלכותי בכל משלה לך היא ולך ישתחוו כולם אחרי שובך אלי ואחרי ראותי געגועיך אלו והם לא יבואו לפני לראות את אור פני כי לא יוכלו מפני גודל המחיצות והסביבים והפחדים המבהילים.
 
והנמשל מובן.
 
וזהו ביאור הכתוב קומי אורי כי בא אורך, פירוש לשון הסתלקות האור, כמו כי בא השמש, כדי שעליך יזרח כבוד ה´, כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים, כי החושך והמסכים המבדילים יפלו על הבאים ללחום עמך, אבל מי שיודע שכל הדברים המסתירים את פני המלך אין זה הסתרה כי מלא כל הארץ כבודו, וצועק בלב נשבר אל אביו זה הקב"ה אחר אשר הוא יודע כי מלך רחמן הוא ובחסדו ברא את כל העולם, ורוצה שיכירו את אלוהותו ויודע שנשמתו נחצבה ממש ממנו כמו שנאמר (בראשית ב´, ז´) ויפח באפיו נשמת חיים, אם כן למה הוא מסתיר את עצמו? ומשבר את לבבו הרם ומתודה על חטאיו וצועק ובוכה ועל ידי זה נשברו החומות של שקרים המבדילים בינינו לבין אלהינו, והנה אור פני המלך עלינו, ויסר מעלינו עון, וילבש אותנו מחלצות, וישם את צניף הטהור על ראשינו".
 
כדאי שתעברי על הקטעים כמה פעמים עד שתביני טוב את העניין.
 
בהצלחה ושבוע טוב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה