שו"ת פורים
היכן קוראים את המגילה יומיים מספק?
- י"ז שבט התשע"ז
שאלה
באלו מקומות בארץ קוראים את המגילה יומיים מספק ובאלו מקומות בט"ו? תודה רבה
תשובה
שלום רב,
בירושלים קוראים את המגילה בט"ו באדר, כיוון שהיא מוקפת חומה מימות יהושע בן נון. והמנהג הפשוט לקרות בכל ירושלים "החדשה" בט"ו אף בשכונות המרוחקות מהחומה, כל שיש להן רצף עם ירושלים העתיקה (חזון עובדיה פורים עמודים קי-קיא).
אולם כל כרך שהוא ספק אם הוקף בימי יהושע או לא, קוראים בי"ד ובט"ו, ולא מברכים כי אם בי"ד שהוא זמן קריאה לרוב העולם (שלחן ערוך אורח חיים סימן תרפח סעיף ד), ולכן בטבריה צריך לקרות בה בי"ד ובט"ו כי יש ספק אם הים חשוב כחומה (משנה ברורה סק"ט בשם הגמרא במסכת מגילה דף ה עמוד ב). וכן בעיר חברון יש מנהג קדום לקרות בשני הימים מספק (שערי תשובה סק"א).
וכן נהגו כיום בכל העיירות העתיקות שבארצנו הקדושה לקרות בי"ד ובט"ו, כגון ביפו ועכו וצפת ולוד ובאר שבע וחיפה (חזון עובדיה שם עמוד קיב. וכ"כ בספר שערי הלכה ומנהג חלק הוספות ומילואים סימן צו שבעיר חיפה קורין המגילה גם בט"ו, כי היא ספק מוקפת חומה. וראה להגרי"ש אלישיב זצ"ל בשו"ת קובץ תשובות חלק א' סימן סח, שמה שבזמן האחרון עקרו את המנהג לקרוא את המגילה בחיפה גם ביום ט"ו, הוא ללא כל יסוד, ומן הדין לחדש את המנהג כפי שהיה נהוג מימי קדם. ע"ש).
ובעיר בני ברק יע"א מכיון שהיא סמוכה ברצף הבתים לעיר יפו, טוב שיקראו גם ביום ט"ו בלא ברכה (חזון עובדיה שם).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il