תורה ומדע
המוח בתורה ובתלמוד
- י"ח שבט התשע"ז
שאלה
שלום, מדוע בתורה אין אזכור לכך כי המוח מהווה את מרכז השליטה העצבי, ההתנהגותי והקוגניטיבי של האדם ודבר זה מיוחס במקום זאת ללב לדוג' " הנה נתתי לך לב חכם" "לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו"
תשובה
שלום וברכה,
אם תיקח מגוף האדם את נשמתו - לא יהיה מה שירגיש בו דבר. הרי מהו הגוף אם לא "גוש בשר"? וכי בשר מסוגל להרגיש או לחשוב? בלעדי הנשמה יהיה הגוף כמו "צמח", ללא מחשבה וללא רגשות.
אז לא המח לא מרגיש, ולא הלב לא מרגיש, ולא המעיים מרגישים, אלא הנשמה מרגישה. והגוף הוא בסך הכל משל לנשמה.
עם זאת, הלב הוא איבר שמזרים דם לכל הגוף, ועל כן הוא משל לנשמה שממלאת ומחייה את כל הגוף כולו. אך המוח הוא משכן השכל, וכך כתב הרמב"ם בפירוש לפני יותר מ-800 שנה. ראה במאמרי:
https://www.hidabroot.org/article/101493
עם זאת יש לזכור שגם המוח, בסופו של דבר, אינו אלא גוש בשר. הוא אמנם מכונה מורכבת מאוד - אך אף מכונה אינה פועלת מעצמה.
המחשב הוא מכונה מורכבת מאוד, אך הוא לא יכתוב מעצמו שאלות ויקרא באתר הידברות. לשם כך נדרש אדם שישתמש במחשב. ובנמשל כך הוא גם אדם, אם הוא נהפך לצמח - גופו ומוחו יכולים להיות שלמים, רק שאין אף אחד בבית כך שהגוף שובת.
הבה נחשוב על הנשמה בתוך הגוף כעל נהג בתוך רכב.
הרגשות, הדמיון והמחשבות - הם כלים של הרוח בתוך המכונה. מי שבוחר לחשוב את המחשבות, לדמיין את הדמיונות, ולהרגיש את הרגשות - היא הנשמה שמפעילה את המוח.
כך שלא המוח ולא הלב הם האדם, אלא הנשמה. אולם בדרך של משל נאמר שהלב מייצג את הנשמה המרגישה בגוף, היות והלב מחייה את הגוף (כולל המוח), כך הנשמה מחייה את כל הגוף.
להרחבה נא לראות את המאמר: האדם מכונה או נשמה -
https://www.hidabroot.org/he/article/177210
וגם כאן:
https://www.hidabroot.org/he/question/116671
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il