שאל את הרב - כללי
מעמד הר סיני.
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב, פתיח: ידוע שהתורה התיקבלה במעמד של מיליונים של יהודים,וכך בעצם קשה להגיד בניגוד לישו או למוחמד שקבילו את התורה כיחידים שהתורה שלנו אמיתי או איך שמקובל לומר.. ידוע שאלוהים הוא אל רוחני שקיים בכל מקום.. השאלה:מדוע אלוהים לא נתן את התורה במעמד של כל העולם כך שאי אפשר יהיה להתווכח עליה? נקודת למחשבה: נכון שלאורך השנים יהיה ניתן להכחיש את התורה כשתיתקבל לאור העולם כולו.. אבל האם לאורך השנים היא לא תידעך לעיני יהודים מסכנים(ויש כאלה) שרק רוצים לחיות או לגמור את החודש כראוי,וכי הם מאמינים באלוהים אבל לגבי הספר(תורה) עצמו הם ספקנים,כי כיצד יתכן שכיום הרבה רבים מכובדים אומרים שקשה למלות ולהבין מצוות בתורה מבלי הפירוש שמהתורה שבעל פה אז למה בעצם יש גם תורה שבעל פה וגם תורה בכתב.. זו רק נקודה למחשבה בשבילך יבוא היום בעזרת השם שאני ישאל שאלה כזאת אבל מנוסחת בצורה יותר ברורה.
תשובה
טעם שלא נכתבה התורה שבעל פה על ידי משה רבינו: "מפני שראה הקב"ה שעתידים אומות העולם לכתוב עשרים וארבעה ספרים שיש בתורה נביאים וכתובים ולהפכם לרעה ולמינות, לכן מסר סימנים למשה בעל פה, ולא הסכימו מן השמים שיהא נכתב עד אחר שעמדו אמונות אדום וישמעאל פן יעתיקו אותם הגויים ויהפכו אותן לרעה כמו שעשו בתורה שבכתב, ולעתיד לבוא ישאל הקב"ה מי הם בני, בני ישראל מביאים ספר תורה, והאומות מביאין ספר תורה, אלו אומרין שהן בניו, ואלו אומרים שהן בניו, הקב"ה שואל מי יש לו הסימנים שמסר בסיני בעל פה, ואין יודעים כי אם ישראל, וזהו שכתוב בהושע (ח ב) אכתוב לו רובי תורתי כמו זר נחשבו, עכ"ל. והיינו שהנביא שואל ומסביר בשם ה` `אכתוב לו רובי תורתי`, הרי על ידי זה, מי יבחין מי הם בני, ו`כמו זר נחשבו`!. עד כאן לשונו.
הרי נתבאר טעם נפלא לאי כתיבת הפירוש בתורה עצמה, מאחר וגם הנוצרים הם שומרי שבת לפי מבטם האישי, וכן המוסלמים וכו`, וכך להבדיל המתבוללים הרפורמים והקונסרבטיבים שומרים שבת ממבטם האישי, וכולם מסתמכים על ספר התורה, אולם כשיבוא הקב"ה לעתיד לבוא וישאל מי הם בני לתת להם שכר מעשיהם, הוא יבדוק את שמירת התורה רק על פי הכללים של התורה שבעל פה הנמסר בקבלה אך ורק ליהודים חפצי קירבת ה` המקיימים את התורה בדיוק כפי שקיימו אותה לפני כ 3320 שנים.
משל לאבא המוסר כרטיס אשראי לבנו, ואת הקוד הסודי הוא מוסר לו בעל פה, ומזהיר אותו שלא ישכח אותו ולא ימסור את הקוד למי שאינו שייך לזה.
ואכן, אנחנו לא מבינים בשכל האנושי מה `איכפת` להקב"ה אם נשטוף כלים בשבת עם סמרטוט העשוי מפלסטיק או בספוג, כמו שאנחנו לא מבינים מה `איכפת` להקב"ה שהוא גוזר עלינו דין טומאה כשנוגעים במת, ואיך נטהרים על ידי הזאת אפר פרה, אולם אנחנו סומכים באמונה תמימה בעינים עצומות על מי שחוקק את העולם ואת הטבע ואת חוקיה, שהוא יודע למה הוא ציוה אותנו על כל דבר ודבר, ועל כל פרט ופרט, אף אם זה נראה בעיני בן אדם המתבונן מרחוק כטפל ומשני.
אם עדיין הינך מסתפק באמיתות הפירוש המקובל בידינו כדאי לך לקרוא הלאה.
נחיצות פירוש לתורה שבכתב אינה מוטלת בספק, מאחר והרבה מקראות בתורה שבכתב אינן מבוארות כל צרכן, אם בכלל, ולדוגמא, מצוות הנחת תפילין נמסר בתורה שבכת בלשון הזה: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך", בקראיה שטחית עולים כמה וכמה שאלות, שלולי בא לנו פתרונם בתורה שבעל פה לא היינו מבינים כלל איך עלינו לקיים את הכתוב הזה, שהרי לא נתבאר מה לקשור ואיך לקשור ומתי לקשור ואיפה לקשור ביד.
שמא תאמר, מי אומר שהפירוש שבידינו הוא הפירוש האמיתי, ואולי זוהי המצאה מאוחרת של חכמים בכדי לתת משמעות לכתוב הזה, וכך יוכלו לבוא חכמים אחרים לתת פרשנות אחרת למקרא, וכפי שצצו כמה כיתות בהיסטוריה המאוחרת של אמצע בית שני שעיוותו את כוונת המקראות ופירשו כרצונם ללא השתעבדות לקבלה מסויימת מהדורות הקודמים, כשטענתם בפיהם כי פירוש התורה הנמצאת בידי קבוצת הפרושים [החרדים] הוא המצאה מאוחרת. וכך משכנע רבינו משה סופר זצ"ל (חתם סופר יו"ד סימן שנו) את השיגעון שבטענה הזאת:
כל סידורי מצוות, נראה לי כשיגעון מי שיאמר, שבאחד מהדורות קם אחד, והמציא להניח תפילין, ויצא בקרן אחד על מצחו, והטעה העולם לומר זהו טוטפת האמור בקרא, הלא ירגמוהו העם ויאמרו זה לא שמענו ולא ראינו מאבותינו מיום עמדנו על הר סיני, ועימנו משה רבינו עליו השלום, ואחריו יהושע בן נון, וזקנים, ונביאים, מי ימלא לבו לחדש דבר, וכן בענין סוכה וארבעת המינים [שלא מפורש בתורה אופן קיום מצוות אלו], וכל מעשה קרבנות, מי יכול לשנות הדבר בענין הנהוג בכל יום ויום לפני זקנים ונביאים, אם לא כך ראינו בעינינו ממשה רבינו עליו השלום ותלמידיו ותלמידי תלמידיו עד היום הזה, ויסכר פי דוברי שקר הקראים הרעים תימק לשונם בחיכם, כלה ענן וילך יורד שאול לא יעלה". עד כאן לשונו המשכנע כל מי שאינו משוחד בעניין זה מדיעה קדומה.
בהצלחה – מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il