שאל את הרב - כללי
מיקום החלה הנותרת ביום השבת בברכת מזון
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום אודה לכם אם תבהירו סוגיה שמעוררת מחלוקת, ביום השבת ,לפני הסעודה ,אבי מברך כשבידיו שתי החלות ,לאחר הברכה ובציעת חלה אחת , אבי נוהג להניח את החלה הנותרת השלמה והמכוסה ,ליד שולחן הסעודה ,בסמוך לה יש שולחן סלוני קרוב מאוד לשולחן הסעודה,לאחר סיום הסעודה ,בברכת מזון ,אבי לוקח את החלה השלמה מהשולחן הסמוך ומחזירה לשולחן הסעודה . האם אין בזה פסול , שכן אמרו שהחלה השלמה חייבת להיות על שולחן הסעודה, ועוד אמרו שיש קשר לעבודה זרה , באופן הפעולה שהזכרתי , אודה לכם אם תואילו בבקשה לעשות סדר בבילבול הקיים, אבקש מכבודכם אם תואילו לתת תשובה מנומקת ומשכילה ע´פ ההלכה בהערכה רבה שי
תשובה
שלום וברכה
החלה השלימה לא צריכהלהיות על השולחן, ומבואר בגמרא שאסור לערוך את השולחן לאחר הארוחה עם לחם שלם מאחר וכך נהגו עובדי העבודה זרה לערוך שולחן לעבודה זרה עם סיום הסעודה.
וכך כתב
בספר הלבוש יורה דעה סימן קעח
סעיף ג
אמרו חז"ל [שם כב ע"א] כל מי שאינו משייר פת על שולחנו אינו רואה סימן ברכה לעולם, ואסמכוה אקרא שנאמר [איוב כ, כא] אין שריד לאוכליו על כן לא יחיל טובו, ועיקר הטעם הוא כדי שיהא מזומן לעני הבא, לפיכך לא אמרו לשייר אלא פתיתין, אבל לא יביא שלימה ויניח על השולחן אחר שאכל, שזה מחק עבודה זרה הוא שנאמר [ישעיה סה, יא] העורכים לגד שולחן הממלאים למני ממסך, לפיכך יש למחות ביד הנוהגים לערוך את השלחן ולשים עליו כל מיני מאכל בלילה שלמחר ימולו את התינוק, שיש בזה משום עורכים לגד שולחן.
ונראה לי דהוא הדין שיש למחות ביד הנוהגין כן לערוך השולחן בליל שבת בפת שלם ומניחין אותו שם כל הלילה, ושמעתי מקצת מהם שאומרים שעושין כן זכר למן שהיה מונח בקופסא כל הלילה, ולכך מכסין ג"כ אותו הלחם במפה כל הלילה, אבל גם זה נראה לי טעות, שהרי המן לא היה מונח כן כל הלילה אלא בבוקר נפל המן, דכתיב [שמות טו, יג] ובבקר היתה שכבת הטל וגו´, לכך נראה לי שיש למחות דודאי לא נתפשט זה המנהג אלא מחק עבודה זרה, שנאמר עליה העורכים לגד שולחן וגו´, נ"ל.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il