חברה והשקפה

למה רע לי

  • י' אדר התשע"ז
אא

שאלה

כבוד הרב שלום. לפני קצת יותר משנה חזרתי בתשובה. אני בא ממשפחה שומרת מסורת כלומר קידוש תפילין וכו. לא שומרים שבת. אבל אני הייתי חילוני גמור. בדברים שאני אפילו מתבייש לכתוב. הייתי באפריקה במשך שנתיים. והגעתי שם לרמה מאוד גדולה של טומאה. מכל מה שמשתמע מכך. במשך ההתחזקות שלי לקחתי על עצמי בהדרגה הרבה דברים. כיום אני שומר שבת כובש כיפה וציצית. ברכות על מזון ושתיה. 3 תפילות ביום. התחלתי ללמוד גמרא ואפילו יש לי ספרייה קטנה שאני לומד ממנה כמעט כל יום. ( מסילת ישרים חוק לישראל חובות הלבבות. מקראות.....) משתדל לראות הרצאות כל יום ולעבוד על המידות. הייתי אדם כעסן והיום אני מבין שהכל מהשם. כל מי שסביבי אומר שהשתנתי. הבעיה היא שאני מרגיש כאילו שיש עליי איזה הקפדה או משהו. ביקשתי מאנשים היה לי ריב איתם או שידעתי שפגעתי בהם סליחה ואני משתדל להגיד לעצמי שאני מוחל לכל מי שפגע בי או הכעיס בעבר. מאז שהתחזקתי איבדתי את הפרנסה שלי ואת הזיווג שלי. רציתי להתחתן כדי לא לבזבז את הזמן ולפגום בברית. אני מרגיש שכמה שאני עולה מבחינה רוחנית ככה יותר קשה לי בחיים אני חווה יסורים ומבקש מבורא עולם שיקח אותם כי ממש קשה לי. אפילו קראתי שבמסכת ברכות כתוב שיקחו את הייסורים כי לא רוצים אותם ולא את שכרם. אבל השם לא לוקח אותם וכבר כמה חודשים אני מנסה להילחם וכמה שקשה דווקא ללמוד יותר וכבר כמעט כל היום שלי מורכב מלימוד תפילה הרצאות תהילים וכו. וכלום לא קורה ממש קשה שלי ואני לא יודע מה לעשות. אולי יש משהו שמונע מהתפילות שלי לעלות לבורא עולם?

 

תשובה

שלום וברכה ידידי,

עשית דרך ארוכה מאוד, ואין ספק שבחרת בחיים. כל הכבוד.

החיים בעולם הזה קצרים וחולפים, כולם מזדקנים ומתים לבסוף, ואם נביט לאחור נראה שהחיים חולפים כמו שנייה. עלינו לעמוד בנסיונות שנקבעו לנשמותינו בטרם נשוב לעולם הבא. מלבד הזכויות והמעשים שלנו, שום דבר שעשינו לא יישאר. אמרו חז"ל שהעולם הזה דומה למסדרון המוביל לאולם הגדול, שהוא העולם הבא.

אם חטאת הרבה בעברך, זו סיבה נוספת לקבל את הייסורים באהבה, כי הייסורים מכפרים על עוונות ומתקנים אותך למען תגיע נקי וטהור לעולם הבא, בעוד מי שלא זכו לשוב בתשובה ממתין להם ל"ע שק של ייסורים לעולם הבא.

כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.

עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

אני מאמין שמה שאיבדת - היית מאבד בכל מקרה בשלב זה של חייך גם לו היית חילוני ח"ו. בבקשה ראה תשובה זו:

https://www.hidabroot.org/article/130581

רוב הייסורים נקבעים בשמים לכל נשמה עוד לפני שירדה לעולם הזה.

הייסורים שעליהם דיברו באותה גמרא שהזכרת הם "ייסורים של אהבה" אשר ניתנים לצדיקים גדולים מאוד שרוצים בהם לתועלתם. אך אלוקים אינו מייסר בייסורים של אהבה את מי שאינם בדרגה לרצות בהם ולהכיר בתועלתם!

הייסורים שאתה מקבל בחייך - הם ייסורים רגילים של רפואה לנשמתך - ייסורים של תיקון וכפרת עוונות מגלגול זה וגלגולים קודמים. עליך לחשוב עליהם כמו על ניתוח שחייבים לעבור.

כל התפילות מצטברות בשמים ומועילות לבסוף, אז לא צריך להתייאש, אלא להמשיך ולהתפלל עד שתגיע למכסה. בינתיים כל מצווה שאתה חוטף - היא יהלום נוסף שאתה לוקח איתך לעולם הבא. כל שעה של לימוד תורה, כל מצווה, כל מעשה. אני בטוח שהקב"ה אוהב אותך מאוד וגאה בך. כעת עליך להיות גאה בעצמך ולשמוח בהישגיך הרוחניים שאין להם תחליף. כי בלי אמונה למה לנו חיים.

עם זאת גם כדאי שתתייעץ עם רבנים לגבי מצבך האישי, אולי יש דברים בנושאי פרנסה או שידוכים שעליך לשפר ולעשות בבחינת השתדלות.

להתחזקות באמונה, בבקשה קרא במאמרים שכתבתי:

אל תתייאש:

https://www.hidabroot.org/article/2638

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

https://www.hidabroot.org/he/article/3024

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

כדי להשיג יותר שמחה בחיים, ולהתמודד עם ייסורים, אמליץ לך לצפות בקביעות בהרצאות שבערוץ/אתר הידברות. בפרט חפש הרצאות בנושא שמחה והתמודדות עם ייסורים.

אני מאחל לך שתמשיך לעמוד באומץ בנסיונות החיים שקיבלת, ותזכה לראות פרות ואושר גם בעולם הזה וגם בעולם הבא, שתזכה לזיווגך וגם לפרנסה טובה בקרוב בעז"ה. חזק ואמץ!

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מייסורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה