הלכות ומנהגים

איך אני יכולה לכפר על חטא של חמץ בפסח מלפני שנה?

  • י"ד אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום. כבר הרבה זמן מכביד עליי משהו שהיה בפסח שעבר. גידלתי חולדה, שכידוע יש להן אוכל מסוים בסיסי שהן צריכות לאכול, ולפני פסח לא טרחתי לברר יותר מדי אם האוכל הזה כשר, לא שאלתי אף אחד וזה נשאר בפסח עד שראיתי את האוכל לאמא שתי מאיזו סיבה והיא הסתכלה ואמרה שיש בזה חמץ גמור של גרגירי חיטה שהיו נראים לי כמו גריסים. באותו רגע היא שפכה על זה מים רותחים וזרקנו לפח ואת שקית האשפה והכל, אבל מאז העניין הזה יושב עליי מאוד ואני לא יודעת איך לכפר על זה. זה לא מרגיש לי שגרה כי יכולתי לברר יותר ולהקפיד יותר. האם יש דרך שאוכל לכפר על זה?

תשובה

לכבוד השואלת, 

תאמרי ווידוי, ותקבלי עליך השנה הזו למצוא אוכל מתאים לחולדה עוד הרבה קודם  הפסח. וכן ביום כיפור הבא עלינו לטובה,  ראוי להזכיר את הענין הזה בווידוי שלך.

בנוסף לכך אמרו גדולי הדורות בדורות הקודמים (הרבי יהושע מבעלזא זצ"ל, והרב נאייטנזון זצ"ל) שכפרה לאוכל חמץ בפסח היינו ללכת בגלות. 

לכן כאן, שרק היה הנאה מהחמץ להאכלת חית מחמד, ולא שום אכילה על ידי בן אדם, אין ללכת דוקא מחוץ לבית לשום תקופת זמן; רק שכאשר יזדמן לך בעתיד להיות מחוץ לביתך באזשהו זמן משום איזשהו סיבה (כגון נסיעת חברות לטיול), ותרגישי שלא בנוח במקום הלינה, תתכווני שהצער הזה יהיה כנגד ההנאה שקבלת מהאכלת החולדה חמץ בפסח, ובזה יתכפר לך בעזרת השם.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כפרה על חטאחמץ בפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה