תפילה וברכות

ברכת האילנות על עצים שנעבדו בשמיטה

  • ט"ז אדר התשע"ז
אא

שאלה

האם ניתן לברך ברכת האילנות על עצים שנטעו ונעבדו בשביעית? האם יש הבדל בפסיקה בין אשכנזים לספרדים? תודה מראש על התשובה

תשובה

שלום רב,

אפשר לברך ברכת האילנות על אילנות שנשמרו ולא הופקרו בשנת השמיטה וכן על אילנות שנעבדו שלא כהלכה בשנת השמיטה (הליכות שלמה חלק א' פרק כג סעיף ל, ואור לציון חלק ג' פרק ו סעיף ג).

אולם יתכן שלפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל יש להימנע מלברך על אילנות שנשמרו ונעבדו באיסור בשנת השמיטה (בדומה למה שכתב בשו"ת יביע אומר חלק ה' חלק אורח חיים סימן כ, ובספרו חזון עובדיה פסח מהדורת תשס"ג עמודים טו-יט, שהבא להימלך אם אפשר לומר ברכת האילנות על אילנות המורכבים מין בשאינו מינו, מורים לו שלא יברך, כי לא שייך לברך עליהם "שברא אילנות טובות" כיון שעצם עשייתם באיסור. וכן ראה בספר מישרים אהבוך עמודים רמז-רמח שדעת הגר"ח קניבסקי שליט"א שלפי הדעות שאין לברך על אילנות מורכבים הוא הדין שאין לברך על אילנות שנשמרו ונעבדו באיסור בשנת השמיטה).

ונראה שלכל הדעות אין לברך על אילנות שנטעו אותם בשנת השמיטה, כיון שקיומם נגד רצון הבורא, שהרי מבואר ברמב"ם (הלכות שמיטה ויובל פרק א הלכה יב) שחייבים לעקור אילנות כאלו, ולכן לא שייך לברך עליהם את נוסח הברכה "ליהנות בהם בני אדם" (וכן פסק בספר אור לציון שם, ובספר לקט שאלות המצויות חלק ה' עמודים נ-נא בשם הגר"נ קרליץ שליט"א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת האילנותשמור ונעבד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה