תפילה וברכות
מה עושים כשלא מצליחים להתפלל מתוך כוונה?
- כ"ד אדר התשע"ז
שאלה
שלום רב!
כבר תקופה ארוכה שלצערי מאוד קשה לי להתרכז בתפילה.. ואני מאוד משתדלת ורוצה להצליח אבל זה פשוט לא קורה.. (אבל אני כן מצליחה רק מעט תפילות ב18 שאר הדברים בכלל לא...). אני חושבת על דברים אחרים ולא יודעת בכלל מה אני קוראת וקשה לי להוציא את המחשבות האלו... 1. אני אשמח מאוד אם יש לך איזשהו טיפ/עצה לתת שיעזור לי... 2. מה לגבי זה שאסור להתפלל בלי כוונה? מה אז לא להתפלל בכלל..?! תודה רבה מראש!
תשובה
שלום רב,
1. יש כמה עצות וסגולות שיכולות להועיל להסיר את המחשבות הלא טהורות בזמן התפילה, ומהן:
א. לומר את כל הברכה בנשימה אחת, ולא ינשום בתוך הברכה כלל, ובזה יוכל למנוע היסח הדעת בתפילה (רבינו אשר בר שאול בספר המנהגות עמוד קנב, והחיד"א בשו"ת יוסף אומץ סימן ע אות א בשם הרב עיר וקדיש מהר"ר אליעזר נחמן פואה ז"ל בספר גרן ארנן כ"י פרשת ואתחנן, ושכן שמע משם הרב הגדול חסידא קדישא מהר"ר יוסף קובו ז"ל אב"ד מק"ק שלוניקי. וכן כתבו עצה זו בספר אור צדיקים סימן ה אות טו, ובספר מקור חיים סימן צה סוף סעיף ב).
ב. שבעת שמוציא מפיו כל תיבה מהתפילה, יצייר לו אז במחשבתו אותה התיבה באותיותיה כצורתה, ולכוון להוסיף על ידה כוח הקדושה שיעשה פרי למעלה להרבות קדושתם ואורם, והוא סגולה נפלאה לבטל ולהסיר מעליו בזה כל מחשבות ההבלים הטורדות, ומניעות טהרת המחשבה והכוונה (נפש החיים שער ב פרק יג. והובא בבן איש חי שנה א' פרשת בשלח אות ה, וכתב על זה: וטעמו ונימוקו עמו דברי פי חכם חן, מיהו העושה כן אי אפשר לו להתפלל עם הציבור דמוכרח שיאריך הרבה בתפילתו, אך בברכה ראשונה בלבד אפשר לעשות כן, ולכן כל אדם יזהר להרגיל עצמו בכך בשלוש ראשונות או לפחות בברכה ראשונה).
ג. להתפלל מתוך הסידור, ונתנו על זה רמז מהפסוק (אסתר ט כה) "ובבאה לפני המלך אמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה", והיינו שכאשר באים להתפלל לפני המלך - מלך מלכי המלכים, אמר עם הספר - על ידי תפילה מתוך הסידור, ישוב מחשבתו הרעה - יצליח למנוע מחשבות רעות באמצע התפילה (יעויין בספר אבן שלמה פרק ט הערה ב בשם הגר"א. וכן הוא בספר תועפות ראם אות לא בשם רבי אהרן מנחם מענדיל מראדזמין זצ"ל. וכ"כ בשו"ת יביע אומר חלק ג' חלק אורח חיים סימן י אות ד בשם האחרונים).
ד. יש סגולה להעביר מחשבת חוץ, על ידי שקודם התפילה יעביר ג' פעמים יד ימינו על מצחו, ויאמר בכל פעם "לב טהור ברא לי א-להים ורוח נכון חדש בקרבי". וכן אם בא לו מחשבת חוץ בתוך התפילה, ישתוק מעט ויעביר ימינו על מצחו ויהרהר פסוק הנ"ל (משנה ברורה סימן צח סק"ב בשם ספר אליה רבה בשם קצור של"ה. יעויין שם עוד מה שהביא בזה. וע"ע בספר יסוד ושורש העבודה שער ה פרק א, ובשו"ת ודרשת וחקרת חלק א' חלק אורח חיים סימן יח).
2. ודאי שאין לוותר על תפילה בגלל חוסר כוונה. רק יש לכל הפחות להשתדל בעוז ותעצומות לכוון בברכת "אבות" ובברכת "מודים" היות שהכוונה שם יכולה לעכב את התפילה (יעויין שלחן ערוך ורמ"א אורח חיים סימן קא סעיף א ומשנה ברורה שם).
בהצלחה רבה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il