האם אדם יכול לשנות את המזל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

נכחתי, לשמחתי,בליל שישי בהרצאתך בגבעה הצרפתית ירושלים הבאת סתירה בין גמרות: בתו של ר` עקיבא שנגזר עליה למות בים חתונתה, וגזרת המוות שנגזרה על 2 הסופרים של שלמה הלך‎. למיטב זכרוני ישנו מאמר נוסף על רב מסויים שהיה עני מאוד ובעוניו אכל בצל חריף מאוד ועקב כך נטה למות. והוא מתפלל לה` שישנה את מזלו. הקב"ה נגלה אליו בהיותו על סף מוות ואומר לו שזה אפשרי לשנות את מזלו אבל במקרה זה יש לברוא את כל העולם מחדש. האם כבודו מוכן ליישב גם את מאמר זה‎. בברכה

תשובה

לשואל היקר, שלום רב. הנושא אכן עמוק ומורכב. דוקא בנשמות גבוהות יש מצב שבו הקב"ה מטיל עליהם תפקיד עבור הדור. כגון: צדיק סובל בעוון הדור. כלומר שמאזן הזכויות והעבירות של הדור מחייב יסורים גדולים על אנשים רבים, והצדיק השקול במעלתו כנגד כולם סובל מעט יחסית ומכפר על כולם במאזני המשקל של הדור בכללותו.

בעוה"ז קשה לצדיק אבל בעולם האמת מקבל את שכרו על הצלת כולם, והוא בודאי שמח ומודה על תפקיד קבלת היסורים. זהו חשבון של דור ויש גם חשבונות כאלה המתפרסים על פני היסטוריה שלימה כאשר נושא גילגולי הנשמות תופס מקום נכבד בעניין. כדי לשנות מהלך כזה צריך אכן להפוך את העולם ולבנותו מחדש. ולרוב אהבת הי"ת את אותו צדיק, ועוצמת תפילותיו, נתן לו הי"ת את הבחירה אם להמשיך בבקשתו והעולם יתחיל במהלך וסדר חדש.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה