מדוע מצויניים דווקא ארבעה בנים בהגדה של פסח?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שמעתי שיעור על הניסים שהשם עשה לאבותינו שיצאו ממצרים (10 המכות, קריעת הים, הניסים במדבר וכו`), ולמדנו על הציווי שהתורה מצווה: "והגדת לבנך ולבן בנך" - העברת סיפור היציאה מדור לדור. למדנו גם שיש 4 בנים :חכם , רשע, תם וזה שאינו יודע לשאול, והתורה מביאה את 4 הבנים/המהויות השונות בכדי שנדע אנו איך להעביר לבנינו, שעלולים להשתייך לכל אחת מארבעת הקבוצות, את סיפור היציאה. שאלתי היא - איך אפשר לפתוח פתח באמונה לבן כמו הרשע, או זה שאינו יודע לשאול?

תשובה

בלב כל יהודי טמונה נקודת האמונה (מציאות זו היא הנותנת את האפשרות גם לרחוקים להתקרב לאמונה, כפי שרואים בדורנו), גם בלב הבן הרשע. הדרך לקרב כל אחד מהבנים היא בהתאם למצבו הרוחני.

האמצעי לעורר את הרשע היא לזעזע אותו, להמחיש לו שבמצבו הנוכחי הוא "כאילו" לא שיך לעם ישראל - "אילו היה שם לא היה נגאל", והיה נשאר בתוך טומאת מצרים. דוקא ע"י כך יש סיכוי שיתעורר ליצור שיכות וקשר לעם ישראל, ע"י שיתקרב לתורה ולמצוות. (מרן הרב שך שליטא זעק לפני כמה שנים מנהמת ליבו - לבני הקיבוצים - "במה אתם יהודים" ? ז"א - במה ניכר שאתם אמנם יהודים. דבריו חוללו בקורת, סערה גדולה בקיבוצים, אבל דוקא מהם היו רבים שחזרו בתשובה).

גם ל"תם" פונים בגישה חינוכית הראויה לו ומפרטים את ניסי יציאת מצרים לפי הבנתו הוא (ראי הרחבה ברמב"ם) ל"שאינו יודע לשאול" - יוצרים לו גרויים שישאל ("את פתח לו") ואז יענו לו. העיקר לספר את סיפור יציאת מצרים בצורה חיה וציורית שכל אחד ירגיש כאילו הוא יצא ממצרים, ועי"כ יתחזקו כולם באמונה בבורא עולם, בידיעתו ובשליטתו בכל הבריאה, ובקשר המיוחד שקיים בין עם ישראל לבורא.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה