מדוע ה' נתן את עשרת מכות מצרים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אודה לכם אם תסבירו לי מה כל כך מיוחד במכת הברד - הרי גם היום יש ברד? ועוד דבר - למה הקב"ה נצרך להכות את המצרים עשר מכות, שנמשכו כשנה? אם הוא כל יכול, מדוע לא עשה מכה אחת ניצחת שתכריח את פרעה לשחרר את בני ישראל?

תשובה

המיוחד במכת ברד:
רש"י מציין את המדרש הקדום שאומר שבמכה זו "שימשו האש והמים יחדיו", בצורה שהאש התלקחה בתוך גושי הקרח הגדולים, והרי באופן טבעי 2 הגורמים הנ"ל דוחים זה את זה, אך ברצון ה` אפילו הדבר הטבעי - הקבוע, משנה את טבעו.

מטרת עשרת המכות:
עשרת המכות באו על מצריים מסיבות שונות ורבות, אותן ניתן למצוא בגמרא, מדרשים, ספרי הקדמונים, הראשונים וכדו`. בחרנו להביא בקצרה את אחת הסיבות שמרבים לדבר בה חז"ל והיא: בני ישראל היו במצריים בדרגת אמונה ירודה מאד, עד כדי כך שהכתובים מעידים "...ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה...". אע"פ שמשה בא עם בשורת הגאולה בפיו, הם לא שעו לו. הגורמים לכך היו העבדות הנוראה שהעבידו אותם המצרים, והעובדה שמצריים היתה ארץ מלאה בגילולים ועבודה זרה.

המצרים היו עובדים לגרמי השמיים, ליאור, לכבשים, וכדו`. פרעה - השליט המצרי, כפר במציאותו של בורא עולם: "מי ה` אשר אשמע בקולו?". כמו כן, פרעה עשה עצמו אלוה: "...אשר אמר (=פרעה) לי יאורי ואני עשיתיני..." (יחזקאל כ"ט). בני ישראל הושפעו מאד מהסביבה שלהם, והתקשו להאמין שבורא עולם "יחליט" לאחר 210 שנה של הסתר פנים להצילם. הם, כמו המצרים, חשבו שהקב"ה הפקיר אותם ואת העולם, והשאיר את השליטה בידי הכוחות הרוחניים השונים ("הגלגלים", המזלות וכד`). הקב"ה הביא את המכות בצורה מאד מדויקת ומכוונת, ובכך הראה לבנ"י ולמצרים את שליטתו המוחלטת בכל (יבשה, ים, אוויר, מזלות וכד`).

המכות הראשונות:
דם, צפרדע, כינים, מראות על שליטה במים ובעפר וברמשים (הכינים יצאו מן העפר, הדם שינה את המים, הצפרדע נכנסה לכל מקום, ואפילו לתנורים החמים - נגד טבעה). ערוב, דבר, ושחין מראים על שליטה בחיות, חיידקים, גוף האדם וכו`. ארבה, ברד, חושך, בכורות מראה על שליטה באוויר, בכוחות הטבע (כמצויין בתשובה לשאלת הברד) גרמי השמיים, ולבסוף ידיעה מוחלטת בעבר הווה ועתיד (ידיעה של מי בכור ומי לא). המטרה היתה מצד אחד לחזק את אמונתם של בנ"י בכדי להכינם ליציאה למדבר מלא הסכנות, בבטחון שה` ישמור אותם, ומאידך גיסא להוכיח למצרים ש"אין עוד מלבדו". אנו רואים את השינוי שחל בבנ"י בעיקר לפני יציאתם, שכן הם שחטו וצלו את הכבשים (קרבן הפסח) - שהיו עיקר העבודה הזרה של מצריים.

לולא ידיעתם ואמונתם החזקה בבורא עולם, לא היו מעיזים להסתכן כך, שכן המצרים הריחו את האלילים שלהם עולים באש בכל מצריים (לצלי יש ריח חזק - ראה ערך "מנגל"), ויכלו להגיב בחומרה... לצערינו, קצרה היריעה מלהכיל את העומק הרב הטמון במכות שבאו על מצריים. מומלץ לעיין בספר "ילקוט מעם לועז" כרך שמות חלק א לפירוט נרחב יותר של הדברים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה