על מה מבוססות הידיעות של חז"ל באסטרונומיה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפי מה שכתוב בתורה ובגמרא נראה שהיה לחז"ל "מודל" אסטרונומי למבנה היקום שונה ממה שידוע לנו היום שהמדע גילה, וגם לא נכון. ככה נראה לי מתוך עיון במקורות.(אבל אני לא בטוח כי אני לא בקיא בתורה). דוגמאות: "רבי יהודה אומר עביו של רקיע אחד מעשרה ביום..."(פסחים צג ע"ב) "שמש בגבעון דום...." - היום ידוע לנו שהשמש לא נעה ולא עוברת מעלינו אלא כדור הארץ מסתובב. אז איך כתוב שהשמש דום(נעצרה)? האם חז"ל ידעו שכדור הארץ הוא עגול? האם הידיעות של חז"ל באסטרונומיה מבוסס על הידע שהיה בתקופתם? האם יש בתורה רמז למבנה היקום שידוע לנו היום או שהמדע גילה משהו שהתורה לא כתבה?

תשובה

לגבי הרקיע איננו יודעים בדיוק למה כיוון רבי יהודה בדבריו, הרקיע מחולק לפי חז"ל לשבעה, וגם הם לא בטוח שהכוונה רק לתוך האטמוספרה שלנו,ויתכן שיש כאן גם רקיעים שמימים יותר שנמצאים בתחום העולמות הרוחניים.

( ישנו רעיון על פי סוד בביאור שבעת הרקיעים : החשבון של כל הזמן לעבור את שבעת הרקיעים הוא 7000 שנה ,וזה הזמן שהיה נצרך לאדם על פי דרך הטבע לתקן את החומר ולעלות אותו עד לשיא הגובה הרוחני,אך בזכות התורה והמצוות הדבר יכול להתקיים גם בתוך שבעים שנות חיי האדם פה בעולם הזה).

לגבי יהושע דנו המפרשים בכך וחלקם אמרו שאכן הכונה לעצירת מהלך כדור הארץ או תהליך שונה שגרם לעמידת הכדור באותו מצב של זמן. אך הנביא נקט בלשון זו כפי שמצוי בהרבה בפסוקים ובמדרש לסבר את האוזן הקוראת בנקיטת לשון המובנת יותר . חז"ל ידעו שכדור הארץ עגול זה מוזכר בזוהר כמה פעמים. והכלל: ישנם שני חוכמות כלליות בעולם חוכמת הטבע וחכמת התורה , הטבע שזה הגשמי מתעסקים בזה בעיקר אומות העולם , חוכמת התורה מתעסקים אנו היהודים .

מתוך חוכמת התורה והיושר השכלי שמקבלים מלימודה ידעו חכמינו על חוכמת הטבע גם בלא להתעסק בה בצורה ישירה, וזה דבר שהיה קיים עד הדורות האחרונים כדוגמת "החזון איש" שהיה מכריע בניתוחי ראש ומוח סבוכים רק מתוך לימודו בתורה, והרופאים הסכימו לקביעתו.

אבל כיון שכך ,חז"ל לא היו חולקים על חכמי האומות בדברים שלא הסיקו מהתורה והסכימו עם דעתם. וישנם פעמים שהצדק היה עם הגוים ,ואין בזה פחיתות לחכמי התורה לקבל דבריהם ,כיון שההתמחות בטבע מצויה בידם יותר. וכפי שנאמר בתלמוד חכמה בגוים תאמין תורה בגוים אל תאמין.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה