הלכות ומנהגים

שתיית מים אחרי אכילת דגים

  • כ"ט אדר התשע"ז
אא

שאלה

מדוע אסור לשתות מים אחרי אכילת דגים? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

הטעם שאין לשתות מים אחרי דגים הוא משום סכנה. ויש מי שכתב, שבזמנינו שהרופאים לא סוברים שלשתות מים אחר דגים הוא סכנה, מותר לשתות מים אחרי אכילת דגים.

מקורות: עניין הסכנה שיש בשתיית מים אחרי דגים מובא בתוספות מועד קטן (דף יא עמוד א). והובא להלכה בחידושי רעק"א יורה דעה (סימן קטז סעיף ה) ובערוך השלחן יורה דעה (סימן קטז סעיף י) ובכף החיים אורח חיים (סימן קע ס"ק עט). 

והיש מי שכתב - הוא דעת הגר"נ קרליץ שליט"א בספר חוט שני הלכות שבת חלק ד' (עמוד שצט).

ועיין עוד בחוט שני שם שמי שנוהג לחוש לעניין זה, יכול לשתות מיץ טבעי אחרי אכילת דגים, כי אין זה נחשב מים לעניין זה. אבל תה, קפה, מים עם טעם, או קולה וכיוצא בזה נחשב מים לעניין זה. אולם בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק ז' סעיף ה) הובא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שיש להקל בתה וכל המשקאות שהם עשויים ממים ותמציות.

עוד כתב בחוט שני שם, שלא נודע לנו אם לפי הדעות שיש בזה סכנה אם שתה יין או יי"ש אחרי אכילת דגים ושותה אחריהם מים אם יש בזה סכנה, כי לא ידוע עד מתי יש סכנה. וכן לא ידוע אם מועיל לעניין סכנה מה שמפסיק באכילת פת וכדומה אחר דגים לשתות מים לאחריו. אולם בשו"ת ודרשת וחקרת חלק ג' (חלק יורה דעה סימן ז) כתב, שכמדומה מנהג העולם להקפיד דווקא בשתייה הראשונה ששותה אחר הדגים שיהיה משקה אחר ולא מים, ואח"כ שותים מים.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שתיית מיםסכנהאכילת דגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה