כמה שאלות בפרושי פסוקים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

(1) הפסוק אומר: "כל ארחות ה` חסד ואמת לנוצרי בריתו ועדותיו". מפשט הפסוק מובן שאורחות ה` הם חסד ואמת רק לנוצרי בריתו ועדותיו, דבר שסותר לכאורה את האמור בתורה "כל דרכיו משפט". (2) הפסוק אומר: "הללוהו כרב גודלו". השאלה היא, איך זה אפשרי? להלל את הקב"ה כרוב גדולתו שהרי נאמר: "ולגדולתו אין חקר". (3) אמרו חכמינו על אדם הראשון (ותקופתו), שמלאכים היו צולים לו בשר וכו`, וכך מלאכתו נעשתה על ידי אחרים. השאלה הנשאלת היא: הלא לאדם נאסר כידוע, לאכול בשר. איך זה מסתדר עם מאמרם ז"ל?

תשובה

) 1)"חסד ואמת" פירושו שה` מתנהג עם הצדיקים במידת האמת, כלומר בהשגחה פרטית שהיא נטו חשבון שמים. שזה אומר שה` שומר להם את כל השכר לעולם הבא, ומה שהוא נותן להם פה בעולם זה נקרא פירות של הקרן ששמורה לעולם הבא. גם מהעברות שלהם ה` נפרע פה בעולם הזה ולא ממתין להיפרע בעולם הבא.

אצל הרשעים זו הנהגת שקר בכך שהוא מתנהג איתם בהסתר, שכאילו הם מצליחים פה בעולם ולכן את שכרם למעט מעשיהם הטובים הם מקבלים בעולם הזה וכן את העונש הוא דוחה להם לעולם הבא. 2) אנחנו מהללים את ה` לפי העוצמה האין סופית של החכמה שלו כפי שהיא מתגלה בבריאה. למשל, בשביל שהועלם היה צריך להיברא היו צריכים לקרות מיליארדים של צירופי מקרים כדי שזה יקרה. פסיפס בלתי נתפס של מספר סיבות אין סופי שכל אחד מוכרח לקיום חיים נורמלים על פני כדור הארץ.

מכאן אנו מבינים את החכמה הנוראה של ה` ולפי הבנה זו אנו מהללים אותו, על אף שאנחנו לא תופסים ולא מתחילים להבין את היקף החכמה. 3) הבשר נאסר לו ממתי שגורש מגן עדן. יתכן עוד שזה בשר שנברא מלכתחילה לצורך האדם. לאכול בגן עדן כנראה שזה לא כל כך פשוט כמו תפריט שבועי של אהרוני, אלא משהו יותר מורכב ורוחני.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה