אורך חידוש הירח

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראיתי מאמר המדבר על אורך חידוש הירח כפי שכתוב בגמרא ע"י רבן גמליאל והמאמר מביא הוכחות לכך שהמספר בו נקב ר"ג אינו מדויק והמחקר שעליו דיבר הרב זמיר כהן כלל אינו התבצע. וטוענים שם שהדברים הוקצנו ואורך חידוש הירח בו נקב ר"ג כלל אינו פלא והיה ידוע בעמים אחרים לפניו אורך חידוש הירח. אז מניין קיבל ר"ג את המסקנה על אורך חידוש הירח? האם מפסוק כלשהו? כי ע"פ המאמר הדבר כלל אינו התקבל ממעמד הר סיני ואפילו ר"ג לא אמר שקיבל זאת ממעמד הר סיני אלא "מבית אבי אבא" ומניין לנו שזהו מעמד הר סיני

תשובה

קודם נענה על טענותיהם הכביכול מדעיות ואח"כ בקשר לרבן גמליאל, הכנס היה על כך אין חולק,לגבי זמנו יש טענה שנפלה טעות בדיוק איני יודע ,ויתכן ,אין בכך לפרוך כלום. עמים אחרים ידעו?יתכן, ראשית שיביאו מקורות,שנית אולי רבן גמליאל לחש להם על אוזנם את ידיעת הדבר?

זאת אומרת אין חולק שהם היו חכמים גדולים והגיעו לידיעות מעמיקות ,מהיכן הם שאבו את זה?אנו טוענים שחכמינו מהתורה,חכמיהם יתכן שמעוד דרכים,אבל ללא חולק לנו צריך להיות קצת צניעות ביחס לאנשי הדורות הללו ולהתייחס לדבריהם בכובד ראש,דבר הנכון לכל דבריהם בגמרא,ולא לטעון על חלק שזה בורות וחשכות וכו.

הטענה אינה שזה לא נכון אלא שיש עוד כמה ספרות מעבר לחמישה אחר האפס,יתכן אך מובן לכל בר דעת מדוע לא הביא רבן גמליאל מספרים אלו ,כיוו ןשלא נצרך מאיתנו למעשה רמת דקדוק כזאת בקיום מצווה זה.

כאשר רבן גמליאל אומר מבית אבי אבא,מדוע שלא יאמר סבא?או סתם מאבי,מה הטירחה להזכיר אבא וסבא? אלא הוא בא לומר שדבר זה מסורת הוא בידיו מאביו וסבו וכך למעלה עד מעמד הר סיני ,כפי כל מסורת ישראל שבידינו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה