חברה והשקפה

אכילת בעלי-חיים

  • כ"ב ניסן התשע"ז
אא

שאלה

בס"ד שלום רב, אני צמחונית מזה שנתיים ורציתי לעבור לטבעונות מטעמי מצפון, ולמיטב הבנתי זה גם הידור למצוות "צער בעלי-חיים"..על כל פנים, שמעתי לאחרונה דבר שגרם לי לחשוב אחרת לגמרי על זה. לא ידוע לי מאין לקוח עניין זה, וגם האדם שאמר לי זאת לא זוכר, אך הוא אמר לי שלפני שבעל-חיים "יורד לעולם" הוא קובע עם הקב"ה שמרצונו בן אדם יאכל אותי -כשר כמובן- בכדי שהוא יעלה בקדושה שלו. האם זה נכון? ידוע לכם מאיפה זה לקוח? מבחינה רעיונית זה נראה לי יפה ואולי מסביר דברים, אך בפועל זה נראה לי אמרה שאולי היא מעין "תירוץ", "אישור" לאדם שאוכל בעלי חיים (כמו האדם שאמר לי) להמשיך בכך..הרי איך ניתן לדעת איזה בעל חיים הסכים לכך? לא אומרים שלבעלי-חיים אין רצון חופשי ולכן הם נפש ולא נשמה?? כפי שניתן לראות האמירה הזאת מאוד בלבלה אותי, אודה לכם להבהרה בעניין מקרב לב.

 

תשובה

שלום וברכה,

אינך מקיימת מצווה בכך, ולא הידור מצווה. עובדה שגדולי הדור אינם נמנעים מאכילת בשר, ואינם מורים לתלמידי חכמים להימנע מבשר. אם כי, ראוי כמובן להגביל כל סוג של אכילה, ולא להפריז בה ככל תאווה.

אך ודאי וברור הוא שהקב"ה ברא הכל לתועלת, והוא שהתיר את אכילת הבשר לבני האדם. ובתורתו מסר את חוקי הכשרות והשחיטה. וזאת מצווה כמובן כאשר יהודים משתמשים בבשר לסעודות מצווה וחידוש כוחותיהם לקיום התורה והמצוות - יש בכך עלייה בבריאה.

המקור לכך הוא מהמושג של קידוש החומר, הצדיק מרומם את הבריאה. ומכאן מגיעה גם מצוות הקרבנות:

https://www.hidabroot.org/he/question/109247

היהדות מלמדת אותנו כיצד להשתמש בחומר ולרומם אותו, ולא כדי להתנזר ממנו. כי ההתחברות הגדולה ביותר לבורא היא מתוך החומר. זו הסיבה שהתורה מעולם לא אמרה לחכמים להתנזר מנישואין לאשה, וזאת בשונה מהנזירים והכמרים שחשבו שכדי להגיע לצדיקות יתירה עליהם להתנזר ולא להקים משפחה, ומתוך שניתקו את עצמם מהחומר, הם פגעו בתכליתם הרוחנית, והזיקו לעצמם ולסובבים אותם.

עם זאת, את יוצרת כאן האנשה. לבעלי חיים אין נשמה, והם אינם חושבים כבני אדם. אין להם גן עדן או גיהנום, כי בשונה מאיתנו הם אינם נפרדים מן המציאות החומרית. עם זאת טוב להם וטוב לבריאה כאשר משתמשים בה לעשיית מצוות, שבה מתעלה הבריאה כולה, ובהם גם מציאותם של בעלי החיים.

בבקשה קראי בסדרת הכתבות הבאה על צמחונות - טענות בעד ונגד:

מדוע הקב"ה ברא אכזריות בטבע? מדוע בעלי החיים סובלים?

https://www.hidabroot.org/he/article/132434

צער בעלי חיים: לא בכשרויות למהדרין:

www.hidabroot.org/he/article/90810

על צער בעלי חיים בתעשיית הבשר בישראל:

www.hidabroot.org/he/article/82824

צער בעלי חיים ביהדות: הרב שדאג להאכיל את תרנגול הכפרות:

https://www.hidabroot.org/he/article/94819

האם להיות צמחוני זה יותר מוסרי?

https://www.hidabroot.org/he/article/101813

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צמחונותבעלי חיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה