הלכות ומנהגים
כשרות חלק וירק גוש קטיף
- כ"ג ניסן התשע"ז
שאלה
שלום רב לפעמים אני רוצה לשכנע אנשים לאכול בשר חלק או לקנות ירק שמור מתולעים..אותם אנשים באים בטענה הגיונית מצד אחד באומרם וכי בחוץ לארץ היה בשר חלק?האם אבותינו אכלו ירק גוש קטיף ושאלות כאלה ודומיהם לא בשביל לקטרג אלא להבין..מה יש להשיב לאנשים אלו?וגם לעצמי..ברצוני להבין את שורש העניין ואיך האמת היו נוהגים בכל הדורות לגבי בשר וירקות נגועים..אשמח לתשובה מעט מפורטת ולא בשני מילים כדי שאוכל להשיב וגם לחזק אנשים ואת עצמי בסיעתא דשמיא..תודה רבה
תשובה
שלום וברכה
בכל הדורות היו אוכלים כמובן רק בשר כשר שההגדרה של כשר לספרדים בזמנינו היא בשר חלק. בדורות עברו כל בני ספרד לא היו מכשירים כלל בשר שאינו חלק כי לדעת הספרדים הבשר טריפה. משנערבות בני ספרד ובני אשכנז במקומות מושבתיהם נתנו סימן שכל הבשר הקרוי חלק הוא כשר אף לבני ספרד וכל הבשר הכשר שלא מוגדר כחלק הוא כשר רק לבני אשכנז.
בעניין התולעים מבואר באור החיים הקדוש שהיה חי לפני קרוב ל300 שנה שאי אפשר לאכול כמעט ירקות והנה כל דבריו
אור החיים ויקרא יא מג
ואולי שבא הכתוב להודיע כי האוכל מהשרצים נעשה נפשו עצמו שרץ, והוא אומרו אל תשקצו את נפשותיכם, פירוש לא תעשו נפשותיכם שקץ, ובמה בכל השרץ השורץ על הארץ כשתאכלו אותה:
....
ואומרו ולא תטמאו בהם - אולי שיכוין לומר שצריכין ישראל להזהר לבל יכנסו לפיהם אפילו בהיסח הדעת, כי ההפרש שבין השוגג למזיד במציאות זה כשוגג כמזיד, כי התיעוב יעשה מעשהו בנפש אדם אפילו בהיסח הדעת, אלא שישתנה הפגם במעשה מזיד תעשה נפשו שקץ, ובשוגג תטמא נפשו ותטמטם, והוא אומרו ולא תטמאו ונטמתם בם:
וצריך האדם ליזהר בתוספת זהירות וזריזות בכל דבר אשר יכנס בגדר ספק שיקוץ זה, ומה גם בזמנים אלו שנזהם האויר והארצות כולן יחד ואין לך גידולי קרקע שאין בהם מהשיקוץ, שומר נפשו ישמור את הדבר:
עד כאן לשונו. הדברים מדברים בעד עצמם.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il