שו"ת ספירת העומר

מוזיקה בספירת העומר העניין הרוחני

  • כ"ד ניסן התשע"ז
אא

שאלה

אני מבקשת להפנות את השאלה לרב זמיר ולקבל ממנו מענה. תודה. שלום כבוד הרב! שאלתי היא לגבי שמיעת שירים בספירת העומר, מה העניין הרוחני של לא לשמוע שירים? אני מכירה את רוב הדעות וחקרתי על זה ואני מבינה מכך לפי דעת רוב הפרשנים כי לא ראוי לשמוע ולנגן, אך יש מן ההיתרים-וכל מקרה לגופו. אך האם חוסר שמיעת שירים זה באמת נצרך מבחינה רוחנית? זה הכי מהודר לא לנגן גם אם זה לא מוביל לריקודים ולמחולות? אני מקפידה לעשות את רצון ה', איני חוזרת בתשובה ואני משתדלת לשמוע לדעת תורה. אני מאוד אוהבת לנגן לעצמי בגיטרה ולשמוע שירים, אני לא חושבת שאני זקוקה לזה כמו אדם שבדיכאון חלילה שלו הותר לשמוע שירים. אני פשוט אדם שרוצה לקיים את רצון ה' ואוהבת באופן מיוחד מוזיקה. אשמח אם הרב יוכל להעמיק לי את הדברים, מלבד העניין של אסור לנגן/לשמוע או מותר, הבנתי שורה תחתונה את דעות הפוסקים הבנתי שיש היתרים בנושא וחומרות, אך לא הבנתי מה הכי טוב בעיני ה'? מהו רצון ה' באמת ומהו העניין הרוחני והעמוק של הדברים. תודה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

לא יצא לנו כעת להעביר את השאלה להרב זמיר שליט"א, ואיתך הסליחה. 

לכן כרב הממונה להשיב לשואלים באתר, אנסה לענות על שאלתך.

ענין מנהגי אבילות עושים תיקונים גדולים בשמים על ידי שאדם בעולם הזה נמנע מאיזשהו הנאה - אפילו קטנה. במצב של אבילות ממש, רח"ל, כפי שהבנתי, מנהגים אלו הם ענין של "גמילות חסד" עם הנפטר - כי על ידי שהקרוב שבעולם הזה "סובל" ממניעת הנאותיו הרגילות, בזה מתכפר חלק בשביל נשמת הנפטר, ובזה מסייע לו הקרוב להקל על תיקונו. 

בנוגע למנהגי אבלות בימי הספירה, עיקר הכונה היא תיקון המידות כדי לעשות הכנה לקראת קבלת התורה בשבועות. על ידי ש"סובלים" ממניעת ההנאות הרגילות, בזה מתקנים את המידות שנמשכים בטבעם להנאות, ומכינים אותם לקראת קבלת רצון השם בכל תחום מחיינו. ותיקון זה נעשה אפילו כאשר נמנעים מן ההנאה הכי קטנה שבעולם הזה, כגון שלא להסתפר, שלא לרקוד, וכו'. 

בנוגע לשמיעת מוזיקה, החלק ההנאה להימנע ממנו שקבלו עליהם קהילות ישראל היינו שמיעת כלי ניגון דוקא. אבל הניגון כשלעצמו אינו אסור, אלא לשמוע קול שירה (אקאפלה, וואקלי) בעצם  מותר.

לכן כמובן שרצון השם שנעשה את ההכנה לקבלת התורה שנהוג כבר דורי דורות, ושלא נשמע כלי נגינה כלל אם אין בדבר צורך חרום. אבל מי שאוהב מוזיקה ומשתמש בו ככלי להתקרב להשם, אז ראוי לו לשמוע ניגונים שאין בהם השמעת כלי נגינה, ושלא להפחית בהתקשרותו להשם. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מוזיקהספירת העומרפנימיות של מוזיקהפנימיות של אבלותמנהגי אבלותשירזמרניגוןעומר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה