הלכות ומנהגים

תזוזה באמצע תפילת שמונה עשרה

  • י"ד אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, לעתים יוצא לי להתפלל באוטובוס, בישיבה. יצא לי שזו שישבה לידי היתה צריכה לרדת, ואני עוד הייתי באמצע תפילת העמידה. ניסיתי לפנות לה מקום בלי לזוז כדי שהיא תבין שהיא יכולה לעבור מעלי פשוט או תוך כדי שאני עוד יושבת אך היא חיכתה שאזוז. אז מהר התפללתי בזריזות עד "יהיו לרצון" שלפני "אלהי נצור" (לא יכולתי לסיים גם חלק זה כי היא היתה מפספסת את התחנה), ואז הזזתי את רגלי מהקרקע וזזתי כמה שפחות אך באופן משמעותי ונתתי לה לעבור. האם נהגתי בסדר? מה יש לעשות במצב זה? כמובן שבדרך כלל אני מתכננת את התפילה כך שאסיים לפני שאני מגיעה לתחנה וכך אני משתדלת לא להגיע למצב זה, אך הפעם הארכתי בתפילה. תודה רבה מראש

תשובה

לכבוד השואלת,

סליחה על האיחור בתשובה. 

את נהגת בסדר. 

להבא יש לך לדעת שאם יש צורך גדול, מותר לזוז מן המקום משאמרת את ה"יהיו לרצון" הראשון (שמיד לאחר שים שלום)  בלי להפסיק בדיבור, ולחזור אח"כ למקום התפלה ולסיים את השמונה עשרה, וכמו שעשית.

וטוב עשית שקצרת בתפלה כדי להגיע לפחות ל"יהיו לרצון הראשון" (אורח חיים סימן קד סעיף ב). 

באמצע שמונה עשרה ממש, יש לקצר להגיע לסוף של ברכה, ואז מותר לזוז כנ"ל (אפילו בהליכה אך בלי להפסיק במילים) אם יש מצב של סכנה (אורח חיים סימן קד סעיף א). 

ואם יש מצב של חשש של חילול השם בעיני הזולת, וכמו שיתכן לפי מה שתיארת  בתוך מכתבך, נראה לי שיש להקל ולזוז אפילו אם אינו בתחנונים וכמו בדין של סכנה, כדי להימנע מחילול השם (שם בסעיף ג' מוכח שאפילו לצורך גדול ביותר שאינה סכנה, כגון להסיר מעקבו נחש שאינו מזיק, אין ההליכה נחשבת להפסק). 
 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמונה עשרהלזוז ממקומו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה