נס פך השמן

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יוסף בן מתתיהו(יוספוס פלביוס) הנחשב להיסטוריון אמין מציין בספרו את מלחמת החשמונאים ונצחונם אך אינו מציין את נס פך השמן. אם אכן מאורע זה היה,הוא לבטח התפרסם אם כן מדוע אינו מזכירו?(או שמא לא היה?)

תשובה

שלום

אכן יוספוס נחשב להיסטוריון מאימן בכל הנוגע לתאורי האירועים שהתרחשו בזמנו, אך בערבון מוגבל אחד.כאשר זה נוגע לאלו ששלטו עליו ועל כתיבתו שהם היונים הצדוקים- חשמונאים. הצדוקים אסרו כל קיום של תקנות חז"ל ולעיתים הטילו גם עונש מוות על המקיימם(קדמוניות יג, י, ו) ולכן מאד מובן מדוע השמיט את הסיבה לכך שנוהגים להדליק נרות בחנוכה.

(את עצם ההדלקה הוא מציין שישנו חג שנקרא הנרות ומעלה הסבר קלוש שזה לרגל החירות שזכינו בה ). וכאן המקום לבאר את מהות החג ועל שום מה מדליקים נרות בו. הטעות שהשתרשה שמדליקים עקב הנצחון המדיני על היוונים ועוזריהם המתיונים והחירות הלאומית שזכינו, זה טעות כיוון שלאחר תקופה מייד החלה שוב הרדיפה ונוצר השמד הרוחני הגרוע ביותר בכלל ישראל השליטה עברה למתיונים והגיעו 25 שנות מלחמה עקובים מדם.

הסיבה לחגוג את ניצחונם זה עקב נס המנורה שגילה את השגחת השם וחיבתו לעמו לאחר שנים של שלטון מושחת על בית המקדש ומניעת כניסת הכהנים יראי השם לתחומו. הפך הספיק ליום אחד ולתדהמת העם המשיכו הלהבות לבעור עד סוף שמונת הימים של חנוכת המזבח.

ההתרגשות שפשטה בעם לשמע בשורה זאת שלאחר שפסקה נבואה השם עדיין משרה שכינתו במקדשו וחפץ בעבודת עמו במקדש זה הגורם לשמחה. ומאז ימים אלו מאירים לכלל ישראל בתוך חושך הגלות את אור האמונה בהשם והמשך השמירה כנגד רוחות הזמן והטומאה של סוגי הכפירה השונים וההתיונות למינה שקמים בכל דור דור לאיים על כרם ישראל, אך המיעוט המאמין יודע שעדיין השם עמו ובעמידה איתנה מול גלי הכפירה תפרוץ לבסוף רוח הטהרה ויגאל השם את עמו .


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה