הלכות ומנהגים

מי נכללת באיסור קול באישה ערווה?

  • כ"ה אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום, העניין של קול אישה מאד מבולבל לי. אשמח אם תוכלו לסדר את עיקרי הדברים כגון מי כלול באיסור וכו'. תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

1. אסור לגבר לשמוע אישה זרה שרה (ראה שלחן ערוך אבן העזר סימן כא סעיף א, ומשנה ברורה סימן עה ס"ק יז), וגם אישה גויה אפילו לא נשואה כלולה באיסור זה (משנה ברורה שם בשם הפרי מגדים).

אמנם מותר לשמוע שירה של אימו ובתו (בירור הלכה חלק ה' עמוד לז, לבושה של תורה חלק ב' סימן עא אות א-ב, ושו"ת ויען דוד חלק ז' סימן טו) ונכדתו. וכן אפשר להקל לשמוע את אחותו שרה (יעויין שו"ת דברי יציב חלק אבן העזר סימן לו, שו"ת אבן ישראל חלק ט' סימן סג, ושו"ת אשר חנן חלק ב' סימן יח. וכן ראה עוד בירור מקיף בזה בספר לבושה של תורה חלק ב' סימן עא, והעלה להתיר).

2. לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל, מותר לבעל לשמוע את אשתו נדה כשהיא שרה, וכל שכן במקום צורך כגון שהיא שרה שיר ערש לתינוק הבוכה כדי להרגיעו, או כדי להרדימו (טהרת הבית חלק ב' סימן יב סעיף כט).

3. לגבי שמיעת קול אישה בטייפ או רדיו - דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שמעיקר הדין מותר לשמוע קול שירה של אישה ברדיו אפילו אם היא בחיים והוא מכיר את אותה אישה, היות ואין זה קול אישה ממש, אלא חיקוי של קולה על ידי גלי חשמל (שו"ת יביע אומר חלק ט' חלק אורח חיים סימן קח אות מג). כמובן שזה רק באופן שהמילים של השיר נקיות לגמרי, ולא גורמות לשומע שום הרהור.

4. מותר לגבר לשמוע אישה שורקת (כן דעת הגר"ח קניבסקי שליט"א בספר דעת נוטה חלק א' עמוד ריז תשובה סט. וכן הייתה נוטה דעת הגר"מ הלברשטאם זצ"ל בתשובה אליי בע"פ בשנת תשס"ג. וכ"כ בספר אום אני חומה חלק א', בסוף הספר סימן ו אות ג, שכמדומה שאין בזה איסור, אלא שאין זה דרך בנות ישראל הכשרות לשיר באופן זה. וכ"כ בספר לבושה של תורה חלק ב' עמודים תתעא-תתעב, שפשוט שלא שייך בזה קול באישה ערווה, הגם דאינו מתאים לבנות ישראל לעשות כן).

5. למרות שמותר לגוי לשמוע קול של אישה, מכל מקום ראוי לה להימנע משירה בפני גוי, כי יש בזה משום חוסר צניעות מצידה (יעויין שו"ת רבבות אפרים חלק ה' סימן תצא, שו"ת באר שרים חלק ב' סימן נד אות א, וספר אום אני חומה עמוד עא ס"ק תרפג, שכתבו, שאין איסור לאישה לשיר לפני גוי. וכן הוא בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' פרק יג סעיף לט בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ומכל מקום נראה שראוי להימנע מצד חוסר צניעות שבדבר. וכן כתב בספר חוט שני על אבן העזר סימן כא עמוד נג, שאין ראוי לבנות לשיר בפני גוי משום הצניעות של האישה. ובשו"ת ויען דוד חלק ב' סימן קפד אסר הדבר מעיקר הדין).

6. אין איסור לגבר לשמוע אישה מנגנת (כמבואר בערוך השלחן סימן עה סעיף ח, ובספר טהרת הבית חלק ב' מהדורת תשע"ט עמוד קעח. וכן הוא בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' פרק יג סעיף יג). 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קול אישהמוזיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה