חברה והשקפה
מי זה השטן הזה בעצם?
- כ"ט אייר התשע"ז
שאלה
שלום רב, יש לי שאלה לגבי נושא שאינני מבין בצורה טובה מספיק- מה זה בעצם השטן? הרי האמונה הרוחנית שלנו בדברים רוחניים היא רק בבורא העולם שהוא מעל החומר והזמן (ומלאכים או אם ישנם עוד דברים- אשמח שתפרט כך שאוכל להשכיל) אך מאיפה מגיע העניין הזה של אמונה (אם אפשר לקרוא לזה בכלל אמונה) שקיים עוד יצור רוחני שנקרא- שטן? מאין בכלל בא השטן ומאיפה הוא נוצר? האם גם הוא חלק מהבריאה של הקב"ה בעולם רק שפשוט הוא בלתי נראה? כי כפי הידוע לי, אין אנו מאמינים במספר כוחות רוחניים שנלחמים אחד עם השני, כלומר אנו לא מאמינים שהשטן הוא סוג של יצור רוחני שנלחם עם בורא העולם ומתנגד לו כי אנו מאמינים שיש רק ישות רוחנית אחת ששולטת בעולם ובכל הקיום וזה הקב"ה. אם כן, מה זה בעצם השטן? מי הוא, מה תפקידו, ומה ההסבר לו ולדברים שהוא עושה? תודה רבה.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
השטן שאתה מתאר, הוא השטן הדמיוני שהמציאו הנוצרים.
הנוצרים היו בעברם עובדי אלילים רומאים, ועל כן ציירו בדמיונם את השטן כמין איזו דמות בעלת עוצמה שפועל מכח עצמו ונלחם בבורא עולם, אך כמובן אין שום מקום לאמונה ילדותית כזו ביהדות.
עיקר האמונה הראשון של יהדותנו הוא: "כי ה' הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים".
וכך נאמר בתנ"ך בפירוש: "יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא רע, אני ה' עושה כל אלה" (ישעיהו מה, ז).
המילה "מלאך" בתורה פירושה שליח. כל המלאכים של ה' הם שליחים העושים את רצונו של ה'.
המילה "שטן" בנביאים איננה מתייחסת למלאך מסויים, אלא היא שם כללי לכל גורם שנשלח להזיק, אפילו מחלה או אדם רע:
"ועתה הניח ה' א-לוהי לי מסביב, אין שטן ואין פגע רע" (מלכים א, פרק ה, יח),
"ויקם ה' שטן לשלמה, את הדד האדומי מזרע המלך הוא באדום" (מלכים א,פרק יא, יד),
ספר איוב הינו המקור הראשון שמתאר לראשונה את השטן כמלאך המוכר בשם זה - אשר תפקידו לנסות בני אדם בייסורים רעים. אך כמובן אינו מתאר את השטן כיצור עצמאי חלילה, אלא בתור מלאך נוסף בממלכתו של אלוקים הפועל לפי רצונו. ה' מדריך את השטן לגבי איוב: "ויאמר ה' אל השטן, הנה כל אשר לו בידך, רק אליו אל תשלח ידך" (איוב א, יב).
השטן הוא למעשה מלאך נוסף שעושה כפי המצווה עליו, ולא יכול למרוד בה'. הוא רק שליח להזיק בעולם, ולכן נקרא על שם תפקידו.
בעומק הדברים, השטן אין לו צורה או מקום, אלא הוא תיאור אופן פעולתו של ה' להעניש את החוטאים בייסורים, וזאת במטרה להשיבם למוטב ולכפר על עוונותיהם. נסה לחשוב על השטן בתור איזמל המנתח!
מסיבה זו, גם היצר הרע שבלבנו נקרא בשם שטן, ואמרו חז"ל על השטן שיש לו תפקידים שונים בעולמנו:
"הוא שטן, הוא יצר הרע, הוא מלאך המוות" (מסכת בבא בתרא דף טז, א).
היצר הרע הוא רע שנועד לשרת את הטוב האלוקי, ולהוביל אליו. כפי שאמרו חז"ל:
"שאילולי יצר הרע לא בנה אדם בית, לא נשא אשה, לא הוליד ילדים, ולא נשא ולא נתן" (בראשית רבה פ"ט).
כלומר תפקידו של השטן הוא למעשה לצורך ותועלת, שנועדה להטיב לבריאה.
גם כאשר השטן נשלח לנסותנו, הדבר נעשה לטובת נשמתנו. בספר הזוהר (חלק ב, קסג, א) מתואר משל על מלך שרוצה לנסות את בנו, ועל כן שולח לו במיוחד אשה פרוצה כדי להפילו בחטא. כאשר הבן עומד בניסיון זה, הוא זוכה לכבוד רב מן המלך. האשה הפרוצה בנמשל היא השטן שנשלח על ידי ה' לנסותנו במטרה להגדיל שכרנו לעולם הבא.
אך בעולם הבא אין עוד מקום לתפקידו של השטן כמובן:
"...ומהו לא יגורך רע, מלמד שכך אמר דוד לפני הקב"ה, רבונו של עולם, אל יהי במגורך רע, ואין רע אלא שטן ויצר הרע, שנאמר כי יצר לב האדם רע, וכשם שאין יצר הרע במגורותיו של הקב"ה, כך עתידין ישראל שלא יהיה במגורותם שטן ולא מלאך המות ולא יצר הרע, אימתי לעולם הבא" (אותיות דרבי עקיבא)
עם בוא הגאולה השלמה לא יהיה עוד יצר רע בעולם, ולא צורך בייסורים מכפרים, כפי שנאמר בנביאים:
"לא יָרֵעוּ ולא ישחיתו בכל הר קדשי, כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (ישעיהו יא, ט).
לכן אמרו חז"ל שהשטן יישחט עם בוא הגאולה, כלומר יסיים את תפקידו בעולם (סוכה נב, עמוד א):
"לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים. צדיקים נדמה להם כהר גבוה, ורשעים נדמה להם כחוט השערה. הללו בוכין והללו בוכין. צדיקים בוכין ואומרים, היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה? ורשעים בוכין ואומרים: היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה?"
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il