חברה והשקפה

לקום לתפילת שחרית עליו תמורדות

  • ה' סיון התשע"ז
אא

שאלה

אהלן כבוד הרב, אני בתקופה האחרונה חושב את עצמי שאני בתהליך של התקרבות לאלוקים, אמנם זה עם המון עליות ומורדות אבל אני מגדיר את בתור חלק מהתהליך. אחד הקשיים והדברים שאני מרגיש שמרחיקים אותי מעבודת ה', זאת העובדה שאני לא מצליח/לא מנסה באמת לקום לתפילת שחרית, וגם כשאני קם, אני מתפלל אחרי זמן ק"ש, או שאני דוחה את התפילה, וגם כשאני באמת מתפלל אני לא מרגיש את ההרגשה שאני רוצה ואני לרוב יוצא באכזבה בסופו של דבר... אז כמה שאלות, א) מה כבוד הרב מציע לי לעשות שאוכל באמת לקום לתפילה בבוקר ולא רק לקום אלא גם בשמחה שזכיתי להתפלל שחרית בבוקר ולא למרות את הזמן במיטה... ב) מה לעשות בשביל באמת לזכות להתחבר ולהרגיש את התחושה הטובה בתפילה ? תודה רבה וחג שבועות שמח

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

קודם כל יפה מאוד שאתה רוצה להתקרב לאלוקים, ושואל כיצד להתחזק. אני בטוח שהקב"ה אוהב אותך מאוד ורוצה שתצליח.

א. הדרך היא לייצר קביעות. הרגל. כל עוד אין הרגל זה נראה ומרגיש בלתי אפשרי ולפעמים גם בלתי נסבל.

דומה הדבר, להבדיל, לאדם שרוצה לעסוק בספורט. כל עוד לא הצליח להתמיד שבוע שלם בכך, ירגיש כי הדבר קשה מדי. אך לאחר שהצליח לעסוק בספורט מדי יום ביומו בשעה קבועה, הדבר הופך אצלו להרגל ולטבע בנפשו, ואז הוא נהנה מכך.

להבדיל כך גם בעבודת השם. אם תקבל על עצמך להחזיק מעמד בסבל ובקושי וללכת לתפילה במשך שבוע ימים בכל מחיר, הדבר יתחיל להפוך להרגל וטבע בנפשך, עד שתתחיל לקום בצורה אוטומטית לתפילה ללא קושי, והדבר יבוא לך בטבעיות ובקלות, ואז גם תהנה ותשמח בתפילתך בעז"ה. כי השמחה מגיעה אחרי ההרגל.

ב. מצא בית כנסת עם מניין שאתה מתחבר אליו בהרגשתך, שאתה נהנה מהחזן, אורך התפילה, הסגנון והאנשים סביבך. 

כמו כן, נסה לחשוב על המילים שאתה מתפלל, וגלה את החכמה והיופי האדירים שטמונים בהם. התבוננות יוצרת התחברות. וגם אם קשה לך, אז כוון בכל פעם בחלק אחר של התפילה והתבונן בו. אך בקריאת שמע וברכת "מגן אברהם" שבתפילת שמונה-עשרה כוון תמיד.

בהצלחה רבה בעבודת השם! כן יהי רצון שהקב"ה יחדש את כוחותיך לעבודתו, ותקום כארי לקיים רצון אביך שבשמים, ואז ייטב לך ותהיה מאושר.

  שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילהעבודת ה' בשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה