חברה והשקפה

ממזר מה אשם שהוריו חטואו?

  • י"א סיון התשע"ז
אא

שאלה

רציתי לשאול שאלה שמטרידה אותי זמן מה, ע"פ ההלכה לממזר אסור להתחתן עם יהודיה, תמוה בעייני מה אשם ממזר? הרי הוריו הם שחטאו ולא הוא? וכי 'אבות יאכלו בוסר ושיני בנים תקהינה'? קשה לי מאוד עם זה שאדם סובל ומנודה כל ימיו בשל חטאי הוריו, והרי אלוקים דן כל אדם על מעשיו שלו. וחוץ מזה, לממזר מותר להתחתן עם ממזרה/ שפחה/ גיורת, האם לממזר יש מצוות פריה ורבייה?ואם הוא מתחתן עם גיורת או ממזרה ילדיו יהיו ממזרים גם הם לכל הדורות, איך מותר להתחתן וללדת ילדים ולאמלל אותם לכל חייהם? ובימי הגמרא שיכל להתחתן עם שפחה- אזי ילדיו יהיו עבדים כנעניים- שוב מה הטעם ללדת עבדים גויים? ומה קורה עם ממזרה שמתחתנת עם עבד כנעני? מה מעמד ילידה? שאלה נוספת- שמעתי כמה פעמים את המושג בן נידה- אשמח להבהרה למה נוגע היותו של אדם כזה.

תשובה

שלום וברכה

כבר השבתי לו על שאלה זו:

https://www.hidabroot.org/question/228412

לגבי בני הנדה:

בני הנדה, הם ילדים שנולדו מהורים שעברו על איסור הנדה, כלומר הביאו ילדים לעולם כאשר האם היתה נדה ולא טבלה במקווה. נאמר שיש קושי רוחני אצל בני הנדה יותר מאשר לילדים שנולדו בטהרה.

חשוב להבין שרוב הנשמות כבר התגלגלו בעולם הזה כמה וכמה פעמים, והם חוזרים לתקן דברים שלא תיקנו בגלגולם הקודם. על פי החיים הקודמים נקבע לנשמה לאיזו משפחה תיוולד ומה יהיו הקשיים שתיאלץ להתמודד איתן בחיים.

המדע מוכיח שהרבה מאוד גורמים חיצוניים משפיעים על תכונות האדם ונפשו: גנטיקה, סביבה, חינוך, פסיכולוגיה, תרבות ועוד. היהדות מוסיפה ומלמדת אותנו על תכונות רוחניות הנגרמות בשל מעשים קודמים של ההורים (כמו שלהבדיל אמא שמעשנת בהריון יכולה לגרום לעוברה מחלות פיזיות, כך גם חטאים יכולים לגרום למחלות "רוחניות").

כך שייתכן מאוד שיהיה יהודי צדיק מאוד בעל נפש עדינה - ועם כל זאת בעקבות עברו מההורים יהיו לו התמודדויות וקשיים רוחניים מסויימם שנגזר עליו להתמודד איתם בחיים כדי להתחבר לתורה הקדושה והקרבה האלוקית.

אולם חשוב מאוד להבין שאין מושג כזה שנגזר על אדם להיות מראש רשע או טמא! היהדות מלמדת אותנו שאפילו ממזר (שנולד מיחסים אסורים) יכול להיות תלמיד חכם, כפי שאמרו חז"ל: ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ!

בידי כל אחד מאיתנו הבחירה המלאה להתגבר על יצריו ועל נסיונותיו השונים ולהיות לתלמיד חכם וצדיק גדול.

כך אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, עם נסיונות איתם יחד לעולם, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים שנגזרו עלינו. 

 אמרו חז"ל שכל היהודים ניחנו בשלוש מידות: "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים". כך שגם בניהנידה נחנו בתכונות יהודיות אלה, שהרי הם יהודים לכל דבר ועניין. עם זאת, כנראה שעדיין ימצא קושי מסויים לבני נידה להתחבר לדברים שבקדושה (כלומר הם יזכו להתחבר לקדושה, רק שיידרש מהם מאמץ נוסף כדי להגיע לכך).

כך שגם לבני נידה ישנה זכות מלאה להיות יהודים צדיקים וטהורים, רק שיהיה עליהם להתמודד עם קושי רוחני מסויים בהתחברות לתורה הקדושה יותר מאשר ילדים להורים שחיו תמיד בטהרה. אך לאחר שיתמודדו עם נסיונם ויעברו מחסום רוחני זה, יזכו לקדושה וצדיקות וטהרה ויוכלו להיות אף תלמידי חכמים גדולים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהממזר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה