חברה והשקפה

כתר מלכות והקבלה

  • י"ד סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, כתר מלכות הוא חיבור עם יסודות הלכתיים ותורניים? הבנתי שיש מספר סתירות בין כתר מלכות לבין הזוהר לדוגמה (חצי יבשה וחצי מים ע"פ כתר מלכות ושליש מדבר, מים, יבשה ע"פ הזוהר), ובאופן כללי התיאור של כוכבי הלכת בכתר מלכות לא מסתדרים עם הידוע כיום

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

פיוט "כתר מלכות" הוא מן הפיוטים הקדושים ביותר שבידינו, וברור שהוא נתחבר על פי יסודות תורניים. 

ומה שיש כאן צורך להבין, שאומנות השירה היא לתת ביטוי לנפש; ומדרך הנפש כשמבטאת את עצמה שלא לדייק לפי היסודות השכליים אלא לתת בעיקר ביטוי לרגשות שלה וכמיהת הנשמה. 

לכן מה שנאמר בפיוט "כתר מלכות": "בעשותך כדור הארץ נחלק לשנים, חציו יבשה וחציו מים", יש להבינו בתור נפש המשורר השר לאלוקיו מצד הרגשו; כי הרי אפשר באופן כללי להגדיר את כל העולם כאלו חציו ישבה וחציו מים. ואין לראות את הכונה בתיאור של מילת "חציו" כמדוייק לגבי עובדה המדעית שבבריאה, אלא כמילת תיאור המבצבצת מתוך שירת הנפש. וכן אין בזה שום כונה לחלוק על דברי הזוהר הקדוש שנאמרו יותר במדוייק ושלא מצד השירה. 

כמו כן סדר כוכבי הלכת הוא על פי סדר הגלגלים שהזכיר הרמב"ם (תחילת הלכות יסודי התורה פרק ג) - וברור שיש לו יסוד ומקור תורני.

ומה שאין הדבר מסתדר עם הידוע אצל הרבה מדענים היום, אין זה אלא משום שרוב רובם של המדענים היום בוחרים מבחירתם החפשית להסתכל על כל היקום לפי התיאוריה של קופרניקוס - שכדור העולם אינו נקודת האמצע של היקום - כאשר התיאוריה של קופרניקוס איננה עובדה כלל, רק תיאוריה. ובהחלט יתכן שאין דבריו נכונים. 

כפי מסורת היהדות ועל פי קבלתינו - שקבלנו ממשה רבנו מן בורא העולם מסיני - אודות מציאות היקום, אין דברי קופרניקוס נכונים,  אלא שכדור העולם שלנו הוא אכן נקודת האמצע של היקום. 

והואיל ורוב רובם של המדענים עדיין נמנעים מלקבל ולשמוע אפילו את האפשרות הזאת,  זה גורם להם להסתכל על סיבובי הכוכבים אחרת מאשר המקובל אצלינו, וכפי שהציג אותם הרמב"ם. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כוכבי לכתגלגליםאסרונומיהכדור הארץסיבובמדעניםמציאות הבריאהיקום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה