הלכות ומנהגים

האם יש עניין לשלם על מצוות ולא לקיימן בחינם?

  • י"ט סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, ברצוני לדעת הביאו לי במתנה מזוזות האם אני צריך לתת סכום סמלי עבורם? וגם בכללי האם כשקונים לי במתנה דבר של קדושה האם אני צריך לתת בתמורה סכום סמלי מסיבה כל שהיא? תודה רבה עטר צלצר

תשובה

שלום רב,

את לא חייבת לשלם על מזוזות שנתנו לך במתנה. ומכל מקום יש עניין לשלם כסף על כל מצוה שמקיימים.

מקורות: כן מבואר בזוהר הקדוש (פרשת תרומה דף קכח עמוד א), והובא בכף החיים (סימן תנד אות ט"ל) ובמועד לכל חי (סימן כג אות מג). וכן ראה בחיי אדם (כלל סח סעיף טז) שכתב, שלא יעשה מצוה בחנם אלא יקנה אותה בשכר שלם כמו שכתוב (שמואל ב' כד כד) ויאמר דוד לאורנה כו' ולא אעלה עולות לה' חנם. ובזוהר מחמיר מאד בזה. וכן כתב המשנה ברורה (סימן תקפד סק"ח) שיש עילוי יותר במצוה שבאה אליו בדמים ממצוה שבאה לו בחינם אין כסף. וע"ע בשו"ת תורה לשמה (סימן נ) שכתב עפ"י דברי הזוה"ק הנ"ל שיש עניין לברך שהחיינו דווקא על פרי חדש שקנה בכספו ולא על פרי שקיבל בחינם.

וגדולה מזו כתב בתורה לשמה שם, שאם אדם קנה אתרוג כשר ואח"כ שלחו לו אתרוג מהודר ממנו בחינם, שלא יברך אלא על האתרוג שקנה בדמים, ורק אח"כ יטול גם האתרוג המהודר יותר ויעשה גם בו נענועים. ועם כל זאת הנענועים של ההלל והקפות יעשה באותו שקנה בדמים. וכל זה לעצמו אבל לאחרים שרוצה ליתן להם במתנה על מנת להחזיר ודאי עדיף לתת להם האתרוג המהודר יותר. אכן לעומתו יש לציין לשו"ת חכם צבי (סוף סימן מה) שכתב להדיא, שאפילו אם קנה אתרוג וכבר נטלו בידו לברך עליו, ופתאום הגיע לו אתרוג מהודר יותר בחינם, שיש להעדיף לברך על האתרוג המהודר יותר למרות שלא שילם עליו מאומה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כסףמזוזהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה