הלכות ומנהגים

מה העצה לאיש שמוכרח לעבור בין שתי נשים?

  • כ' סיון התשע"ז
אא

שאלה

מה הדין באוטובוס? יש לי המון צער ועוגמת נפש בעניין. גם כי יש בעיה שזה "קשה לשכחה" זה גורם לשכחה בזיכרון בפרט בענייני למודי קודש ואין מילוט מזה מוכרחים לעבור בין שתי נשים כשהם יושבות זו מול זו או אישה בין שני גברים זה מול זה. או יותר חמור כשזה בעמידה. ויותר בעייתי באוטובוס עם האוכלוסייה שאינם שומרי תו"מ או עמים אחרים. שלא קשורים בכלל לעניין ולא יודעים ששם בכלל הבעיה מוכפלת עם בעיות יותר קשות. אני כבר מסתובב אם זה בתוכי המון זמן אשמח אם כבוד הרב יוכל לעזור לי בעניין.

תשובה

שלום רב,

1. יש להקדים שאין איסור ממש לגבר לעבור בין שתי נשים, אלא שראוי להיזהר בזה. וכן מן הראוי לאישה להיזהר שלא לעבור בין שני אנשים (יעויין מסכת פסחים דף קיא עמוד א, והובא להלכה בקצור שלחן ערוך סימן ג סעיף ח). אי הזהירות בזה מקשה על הבנת הלימוד (מסכת הוריות דף יג עמוד ב, ורש"י שם).

2. מה שיש להיזהר בזה הוא דווקא כשאין בין שתי הנשים או שני הגברים ארבע אמות (192 ס"מ), אך אם יש ביניהם מרחק זה, אין כל חשש לעבור (בן איש חי שנה ב' פרשת פנחס אות יז).

3. כשאין לך ברירה ואתה מוכרח לעבור בין שתי נשים שאין ביניהן ארבע אמות, העצה היא להחזיק ביד של איש אחר ואז אתה יכול לעבור בין שתי נשים ללא חשש (בן איש חי שם).

ואם אתה לא יכול להשיג איש שיחזיק בידך, העצה היא לאחוז מקל ביד או כל דבר אחר, ואם גם זה אין לך תאחז בפאות הראש (שמירת הגוף והנפש חלק א' סימן קיא סעיף יב והערה יד בשם ספר זכרון טוב, ועוד. ע"ש. וע"ע בספר הליכות שלמה חלק א' פרק ב הערה 103 בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, ובספר חוט שני אבן העזר סימן כא עמוד ע).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעברשתי נשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה