צניעות אצל גברים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לכבוד הרב המשיב, שלום וברכה! אודה לך מאד אם תענה על שאלתי. בשנתיים האחרונות התחזקתי מאד, ואני חושב שניתן להגדיר אותי כבר כ"כדתי". לאורך כל הדרך שעשיתי, עלו הרבה תהיות ודברים לא מובנים - אבל לרובם קיבלתי תשובה שהייתה מספקת ומקובלת עליי. אבל כמו שכתבתי - "לרובם". יש דבר אחד, שפשוט מטריף אותי, ואני כל פעם נדהם מחדש ממנו. עד היום לא קיבלתי הסבר מספק לדבר. והוא... צניעות אצל גברים. כולנו יודעים כמה חשוב שאשה תלך בלבוש צנוע, וכמה חשוב שתקפיד על ההלכות בנושא (אורך השרוול, הצווארון וכו` וכו`), ומהצד השני - כמה חמור הדבר, כאשר אשה הולכת בפריצות. אבל אני שואל... מה עם גברים? האם כללי הצניעות לא חלים גם עליהם?! גברים, באופן טבעי, נמשכים לנשים מבחינה מינית/חיצונית, ולכן על האשה להתלבש בהתאם לכללי הצניעות ולדקדק בהם, כדי למנוע מצבים שאותם התורה אסרה מכל וכל. אבל... האם נשים אינן נמשכות לגברים? האם אשה, שעומד מולה גבר נאה, אינה נמשכת אליו? מובן שכן! יש לה את היצרים ואת התשוקות שלה, ל-פ-ח-ו-ת כמו גבר! אם כך, מדוע ההלכה אינה "מצווה" על הגבר להתלבש בלבוש צנוע ומוגדר? מדוע ההקפדה על נשים בנושא זה כל כך דקדקנית (בצדק), אך גברים אינם נכללים בה כלל? מדוע נתקלתי עשרות פעמים, בנערים וגברים המתמיירים להיות דתיים, והמרשים לעצמם להראות בציבור כשהם ללא חולצה או עם גופייה?! הרי סיטואציה שבה בת דתייה תחשוף את עצמה כשהיא ללא חולצה (כלומר, עם בגד ים) בכלל לא עולה בדעתנו, מכיוון שלעולם לא יקרה דבר כזה! זו תהיה שערורייה של ממש! אז למה גברים כן? ולמה הדבר נחשב לנורמלי? והנה המקרה האחרון (והמקומם, לדעתי) שנתקלתי בו: מספר גברים בני 17-18, שהתגוררו באיזורי גוש-קטיף ושנהגו לגלוש בחוף הים בשעות הפנאי שלהם, רואיינו לכתבה בתוכנית "עובדה" בערוץ 2. צפיתי בכתבה, ולאורך כולה, כאשר הקריין מדבר על ענייני ההתנתקות ועל אותם גברים - מוקרנים צילומים של אותם גברים, כאשר הם גולשים בחוף הים - ללא חולצה! כמובן שהתמונות צולמו בהסכמה, והקריין אף טרח לציין זאת ("הם לא הסכימו להתראיין, אך הם הרשו לנו לצלמם"). ואני שואל - האם ייתכן שגבר "דתי", כביכול, ירשה שישודרו בערוץ ממלכתי, הפתוח לצפיית נשים וגברים כאחד, צילומים שלו, כאשר הוא ללא חולצה?! ומדוע אם אלך לשאול רב בנושא, הוא יתייחס לזה כדבר "לא ראוי" – אך נסלח? אין לי מושג למה, אבל רוב האנשים לא יבינו על מה אני מתלהם... הם בסה"כ ללא חולצה! ומדובר כאן על בנים, לא על בנות! וזה בדיוק מה שאני מתקשה להבין. למה? למה זו ההתייחסות לצניעות בקרב גברים? ולמה אם אני אשאל את רוב הרבנים על זה, הם יאמרו כי הם מסכימים איתי, אבל ינמקו זאת במשפטים כמו "זה לא ראוי" או "זה לא מכובד" לגבר להתלבש כך. או שהם ינמקו זאת משום "מלוא כל הארץ כבודו". כלומר - אין אפילו איזכור קטן למילה "צניעות"! זהו עניין שמדברים עליו במושגים של "ראוי" או "מכובד"! שום דין הלכתי ברור ומחייב! *לציין שכל מה שכתבתי, מתייחס, כמובן, לצניעות של גברים בפני נשים, ולא בפני גברים אחרים (למרות שגם בין גברים יש מקום לצניעות מסויימת). אני מתנצל מראש על הטון המתלהם, אבל באמת שזהו אחד הדברים, שהכי לא מובנים לי ביהדות, ואני לא מצליח למצוא תשובה מספקת עבורו. אודה מאד לתשובתו המלומדת של הרב, בברכה, ערן*

תשובה

חומרת הצניעות אצל גבר היא פחותה מאשר נדרשת מאשה. כיוון שההשפעה על הרואה היא גדולה יותר במקרה שזה גבר שמביט באשה מאשר כאשר אשה מביטה בגבר.

טבע האשה הוא לא להמשך לכל גבר והיא יותר מחפשת את האדם שבגבר ולא את הגבר שבאדם מה שאין כן אצל הגבר. אך נדרשת גם צניעות מהגבר בין בהיותו בין אנשים אחרים ובין בהיותו לבד בחדר , גם אז יש כללים איך להתפשט וכו.

הצניעות אינה רק יחס לזולת אלא דבר שבין אדם לעצמו זאת תכונה נפשית ולא התנהגותית. ובאמת זה הסיבה שגברים חרדים מתלבשים בבגדים המסוימים שלהם . אחד הטעמים זה שמירה על קריטריון צניעותי גם בלבוש הגברים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה