האם מותר לגזול מגוי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, ! אתמול שמעתי מרבנית מסויימת שאם אנו נמצאים בחו"ל , ואנו מוצאים ארנק ובו מלא כסף אין אנו צריכים להתאמץ ולהשיב את האבידה. האם זה באמת נכון שכך כתוב בהלכה בגלל שהם גויים אז לא להחזיר להם את שלהם?

תשובה

לגזול גוי אסור.

השבת אבידה זה דבר אחר ונסביר. את מוצאת ארנק כסף ברחוב למשל, וכעת יש לך שתי אפשרויות או לקחת לעצמך או להשיב לבעלים ,איך תדעי מי הבעלים? את צריכה לפרסם מודעות שמצאת, יבוא אדם ויטען אני איבדתי את הארנק, איך תדעי שדובר אמת? תשאלי סימנים כמובן ממנו ,ואם לא יניחו את דעתך הסימנים תתני לו? אולי את בכלל גוזלת את בעל הארנק המקורי בזה שאת נותנת לאחר שטוען שהוא הבעלים?! לתת למשטרה כמובן אין טעם מדוע שישכב שם או שהמדינה תקח את הכסף לעצמה.

אלא כיהודים יאנו מחויבים במצוות השבת אבידה ליהודי ואין זה עניננו אם זה הבעלים או לא, התורה מצווה לתת על פי סוגי סימנים שיוכיחו את בעלותו , אבל כלפי גוי איננו מחויבים במצוות ולכן אינך מחויבת בכל הטירחה הזו . דבר נוסף כל מה שמחויבים להשיב זה במקרה שהבעלים עדיין לא התיאשו מהחפץ ברגע שמתיאשים הבעלות פוקעת לפי דיני התורה. כיוון שגוים לא מחויבים בהשבת אבידה הם רגילים לא להשיב.... ומימלא בעיר של גוים בין אם המאבד יהודי בין אם הוא גוי הוא ודאי התיאש מהאבידה, ומימלא מותר לך לקחתה לעצמך.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה