חברה והשקפה
הסבר למשנה
- כ"ב תמוז התשע"ז
שאלה
בפרקי אבות פרק ה משנה כ מופיע בפרוש הרב מברטנורה מברטנורה עַז כַּנָּמֵר. הַנָּמֵר הַזֶּה נוֹלַד מִן חֲזִיר הַיַּעַר וְהַלְּבִיאָה, כִּי בְּעֵת יַחֵם הָאֲרָיוֹת הַלְּבִיאָה מַכְנֶסֶת רֹאשָׁהּ בְּסִבְכֵי הַיַּעַר וְנוֹהֶמֶת וְתוֹבַעַת אֶת הַזָּכָר, וְהַחֲזִיר שׁוֹמֵעַ קוֹלָהּ וְרוֹבְעָהּ, וְנָמֵר יוֹצֵא מִבֵּין שְׁנֵיהֶן. מה הכוונה נמר נולד מחזיר יער שבא על לביאה כי כיום בטבע נמר בא על נמרה. תודה.
תשובה
שלום וברכה,
המשל הוא על נמר שנולד מלביאה וחזיר-בר.
הנמשל הוא על תכונת הנמר, שהיא עזות פנים. הלביאה מבטאת את הגבורה, וחזיר-הבר מבטא את הגסות, ושניהם יחד יוצרים את תכונת העזות.
נאמר שהלביאה נוהמת ותובעת הזכר, דהיינו הגבורה מזמנת (גורמת) את גסות הרוח, ושילובם יוצר את תכונת העזות (עז פנים, למרות שהוא ממזר ואין לו גבורה כלביאה, ועל כן היה צריך להתבייש, הוא עדיין מראה את פניו בעזות).
מטרת המשל היא ללמד הדרכה בעבודת השם -
מצד אחד אם עובד השם יתבייש יותר מידי בעצמו ובחטאיו, לא יוכל לעמוד כנגד יצרו ולקיים את המצוות.
אך מצד שני אם עובד השם יהיה גיבור חסר בושה, אז יאבד את עדינות הנפש והענווה הנצרכת בעבודת השם.
על כן עליו להיות עז-פנים כנמר, כלומר, להכיר בפחיתותו וחוסר גבורתו ("אל תאמן בעצמך עד יום מותך", "אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת"), ואף על פי כן להיות עז בקיום התורה והמצוות (כלומר להיות מעשי, ולא לתת לבושה והענווה להביא לייאוש ואדישות בחיים המעשיים).
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il