הלכות ומנהגים

האם מותר לקנות מהוצאה לפועל?

  • כ"ה תמוז התשע"ז
אא

שאלה

שלום, אנחנו רוצים לקנות רכב מהוצאה לפועל, ואני זוכרת שלפני כחודש ראיתי באיזשהו מקום שהרב זמיר אמר שיש בזה בעיה הלכתית. הייתי רוצה לדעת האם באמת יש בעיה, ואם כן, במה, ובנוסף מהי. בעלי הוא אברך ומעניין אותו להבין את זה מבחינה הלכתית, מאיפה נפסק וכו'. תודה רבה!

תשובה

שלום רב,

רוב אחרוני דורנו כתבו לאסור לקנות רכב וכיוצא בזה מההוצאה לפועל, וזאת משני טעמים:

א. יתכן ואותו אדם שעיקלו לו את הרכב לא היה חייב בכלל על פי דין תורה, וחיובו נבע רק מפסק בית משפט שדן על פי חוקות הגויים. ואפילו באופן שבעל הרכב היה חייב על פי דין תורה, מכל מקום יתכן מאוד שחלק מהחוב שבגינו עיקלו את הרכב - מורכב גם מתוספות של ריבית והצמדה, הוצאות משפטיות וכיוצא בזה - שעל פי דין תורה אינו חייב בהם.

ב. האופן בו מבצעים ההוצאה לפועל את השומה בנכסי החייב אינו הגון, ואינו לפי דין תורה, מאחר ובדרך כלל מציעים את החפץ למכירה בהרבה פחות משוויו, וזאת בכדי לסיים את המכירה מהר ככל האפשר ללא טרחה (וכבר כתב הש"ך חושן משפט סימן עג ס"ק לט שלא אומרים דינא דמלכותא דינא אלא דווקא במה שאינו נגד דין תורתנו אלא שאינו מפורש אצלינו, אבל לדון בדיני העכו"ם בכל דבר נגד תורתנו חלילה ודאי לא יעשה כן בישראל. וע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ד' סימן סה, ד"ה אמנם והלאה).

ומעתה כיוון שיתכן שאותו חפץ שרוצה לקנות מההוצאה לפועל - נלקח מהבעלים שלא על פי דין תורה, וכן מוכרים אותו שלא על פי דין תורה, נראה שאין לקנות מההוצאה לפועל כיוון שיש איסור לקנות חפץ גזול, וכמו שנפסק בשלחן ערוך חושן משפט (סימן שסט סעיף א) שאסור לקנות דבר גזול מהגזלן, ואסור לסעדו על שינויו כדי שיקנהו, שכל העושה דברים אלו וכיוצא בהן, מחזיק ידי עוברי עבירה, ועובר על ולפני עור לא תתן מכשול.

מקורות: כן כתבו בפסקי דין ירושלים - דיני ממונות ובירורי יהדות כרך ו' (עמוד יט) בפסק דין שניתן בהרכב של הרב ברוך שרגא, הרב שמואל שפירא, והרב דוד דוב לבנון, לאסור קניית חפצים מאת ההוצאה לפועל. ושם (עמוד כא) הובא שכן פסק הגרי"ש אלישיב זצ"ל. וכ"כ עוד הגר"ב שרגא שליט"א בשו"ת והיה העולם (חלק חושן משפט סימן ל). וכן ראה בפסקי דין ירושלים הנ"ל כרך ח' (עמוד רצ) בפסק דין של הרב אברהם דב לוין, הרב יהושע ווייס, והרב שמואל חיים דומב שג"כ כתבו לאסור בזה. וכן דעת הגר"י רצאבי שליט"א בספרו שלחן ערוך המקוצר חלק ח' (סימן רכב הערה לג). וכ"כ בשו"ת היכל הוראה חלק ב' (הוראה רב) בשם אביו הגר"מ ברנסדופר זצ"ל. וכן פסקו בספר משפטי התורה חלק ב' (סימן כה) ובשו"ת חבל נחלתו חלק ד' (סימן מט) ובשו"ת ביכורי אביב (סימן כה).

אמנם יש לציין שמצינו לכמה פוסקים שכתבו להקל בזה, יעויין בספר לא תגזול (פרק ה סעיף ח והערה 9) שכתב בשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל להתיר לקנות מהוצאה לפועל (ועיין שם בחלק המאמרים, מאמרי גזילה, מאמרים ו-ז). וכן ראה בהסכמת הגר"ד ליאור שליט"א לשו"ת חבל נחלתו הנ"ל עמוד 9. וכ"כ בשו"ת אשר חנן חלק ה' (סימן כב). וע"ע להגר"י גרוסמן זצ"ל בשו"ת נצח ישראל (סימן לג) שדעתו שמעיקר הדין מותר לקנות חפצים מההוצאה לפועל גם אם העריכו אותם בפחות מערכם יותר משתות, אבל ותיק וחסיד יחמיר על עצמו. וע"ע להגרי"מ שטרן שליט"א בספר אמרי יעקב (דיני גזילה וגניבה פרק ז, בליקוטים אות טז) שכתב, שיש לצדד להתיר משלטונות המכס וכן מהוצאה לפועל. ועכ"פ אין למחות במקילים. ועייו בספר עזר לחושן (עמוד רסג) שהביא שהגרי"מ שטרן אמר לו שהוראה זו שמע מפי הגר"ש וואזנר זצ"ל. וע"ע בשו"ת משנת יהושע חלק א' (סימן קד) שהעלה, שלכתחילה יש להימנע מלקנות חפצים מהוצאה לפועל וכדומה, כאשר קיים חשש סביר שחלק מהחפצים נלקחו מהבעלים בניגוד לדין תורה. ומכל מקום אין למחות ביד המקילים. וע"ע בשו"ת נזר כהן חלק ב' (סימן מב). ודעת הגר"י זילברשטיין שליט"א בספר חשוקי חמד ראש השנה (עמודים קמ-קמב) להתיר לקנות דירה מכונס נכסים, יעויין שם טעמו ונימוקו, אלא שסיים שהעצה היעוצה לקונה הדירה ללכת לפייס את בעל הדירה בכסף נוסף שהרוויח, ואז בעל הדירה ישמח בקונה זה, כי הדירה ממילא הייתה נמכרת. ע"ש.

ונראה שלכל הדעות מותר לקנות מהוצאה לפועל בחוץ לארץ, וכמו שכתב בספר משפטי התורה (שם הערה ג, ד"ה נוסיף) שהיות ומותר לשלטונות הגויים בחוץ לארץ להחרים רכוש מהחייבים להם על פי החוקים שקבעו, וחוקים אלו מחייבים (גם על פי דין תורה משום דינא דמלכותא דינא) הן את רוב הגויים והן את התושבים היהודים שם, לכן ממילא מותר לקנות חפצים מהמכירה של השלטונות שם, ואפילו אם ברור לקונה שהחפץ שנמכר הוחרם מיהודי. ע"ש.

בהצלחה רבה,

הלל מאירס

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גזלהוצאה לפועל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה