תפילה וברכות

למה לא מברכים שהכל נהיה בדברך?

  • ה' אב התשע"ז
אא

שאלה

כבוד הרב, מדוע אנחנו אומרים שהכל נהיה "בדברו" בגוף שלישי שהרי בהתחלת הברכה אמרנו "אתה" כאילו פנינו לה' בגוף שני, למה אנחנו לא אומרים "בדברך"? תודה.

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת, וכבר עמדו בשאלה דומה לזו רבותינו הראשונים, והתירוץ שכתבו עונה גם על השאלה שלך. 

יעויין בשו"ת הרשב"א חלק ה' (סימן נב) שכתב: עוד שאלת למה נתקן נוסח הברכה, מחצה נמצא ומחצה נסתר, תשובה: דע דיש לבעלי החכמה סוד נשגב, ואין לנו כאן עסק בנסתרות. ואמנם יש טעם נגלה גדול התועלת במה שתקנו נוסח הברכות כן, ר"ל בנגלה ובנסתר, לפי שכבר ידעת דשני יסודות יש שעליהם נבנה הכל, האחד לדעת שהוא יתברך מחויב המציאות, ושאין ספק בזה כלל כמו שנתבאר ונתפרסם המופת עליו ביאור רב. והב' שאין אמתתו יתברך מושגת כי אם לעצמו יתברך לבד, והוא במציאותו נגלה לכל, ובאמתת מהותו נסתר ונעלם מהכל. וכדי לקבוע שתי הפנות האלה בנפשותינו, קבעו הנוסח בנגלה ונסתר. ברוך אתה, כמדבר עם מי שהוא נמצא מפורסם עם שהוא נדבר עמו פנים אל פנים. וכדי שלא תשתבש המחשבה שהוא יתברך נמצא כמציאות שאר הנמצאים ושיש יחס בין מציאותו למציאותם, קבעו אשר קדשנו, לקבוע בנפשותינו שאע"פ שהוא מפורסם, מהות מציאותו נעלם ונסתר שאי אפשר לדבר בו רק בנסתר ברוך הוא. ע"כ. ועל דרך זה כתב רבינו בחיי (תלמיד הרשב"א) בספרו שלחן של ארבע (שער ראשון, ד"ה ומה). וע"ע בשבלי הלקט (סימן קסה ד"ה בשוחר) ובספר בית אלקים (שער התפילה פרקים ה, כ).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת שהכלברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה