שאל את הרב - כללי

איזו עבירה היא הכי חמורה בתורה?

  • כ' אב התשע"ז
אא

שאלה

איזה עבירה הכי חמורה בתורה שהיא במקום הראשון. תודה!

תשובה

שלום רב,

העבירה הכי חמורה בתורה היא רצח - ראה רמב"ם (הלכות רוצח פרק ד הלכה ח-ט) שכתב, ההורג נפשות, ולא היו שני העדים רואין אותו כאחת, אלא ראהו האחד אחר האחד, או שהרג בפני שני עדים בלא התראה, או שהוכחשו העדים בבדיקות ולא הוכחשו בחקירות כל אלו הרצחנין, כונסין אותן לכיפה ומאכילין אותן לחם צר ומים לחץ עד שיצרו מעיהן. ואחר כך מאכילים אותן שעורים, עד שכרסם נבקעת מכובד החולי.

ואין עושין דבר זה לשאר מחוייבי מיתות בית דין אלא אם נתחייב מיתה, ממיתין אותו. ואם אינו חייב מיתה, פוטרין אותו. שאף על פי שיש עוונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת יישובו של עולם כשפיכות דמים. אפילו עבודה זרה, ואין צריך לומר עריות או חילול שבת אינן כשפיכות דמים. שאלו העוונות הן מעבירות שבין אדם להקדוש ברוך הוא, אבל שפיכות דמים מעבירות שבינו לבין חברו. וכל מי שיש בידו עוון זה, הרי הוא רשע גמור. ואין כל המצוות שעשה כל ימיו שקולין כנגד עוון זה, ולא יצילו אותו מן הדין שנאמר "אדם עשוק בדם נפש..." (משלי כח יז).

צא ולמד מאחאב עובד עבודה זרה, שהרי נאמר בו "רק לא היה כאחאב" (מלכים א' כא כה). וכשנסדרו עוונותיו וזכייותיו לפני אלוהי הרוחות, לא נמצא לו עוון שחייבו כליה ולא היה שם דבר אחר ששקול כנגדו אלא דמי נבות, שנאמר "ותצא הרוח ותעמוד לפני ה'" (שם כב כא, דברי הימים ב' יח כ), זו רוח נבות ונאמר לה "תפתה וגם תוכל" (מלכים א' כב כב, דברי הימים ב' יח כא). והרי הוא הרשע לא הרג בידו, אלא סיבב, קל וחומר להורג בידו. ע"כ.

וע"ע להגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו חשוקי חמד מסכת יומא (עמודים תקלג-תקלד) שדן באדם שרואה אחד רודף אחר חברו להורגו, ואחר רודף אחר נערה המאורסה, ויכול להציל רק אחד מהם, שאולי יש לומר שיש לו להציל את הנרצח לפי המבואר מדברי הרמב"ם הנ"ל שעריות קלות משפיכות דמים. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רצחגילוי עריותעבירה חמורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה