הלכות ומנהגים

האם יש להימנע מללבוש בגדים קרועים?

  • כ"ב אב התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, הבנתי שקיימת בעיה להשאיר בבית כלים שבורים, ללבוש בגדים קרועים וכו' כל דבר לא שלם או שבור לפי הקבלה מצד הידבקות חיצונים או משהו כזה. רציתי לשאול האם זה נכון ואם כן מה הסכנה בכך? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

1. אם הכלים השבורים עלולים להביא לידי סכנה, אסור להשהותם בבית (ראה מסכת בבא קמא דף מו עמוד א, ושלחן ערוך חושן משפט סימן תכז סעיף ח).

ואם הם לא עלולים להביא לידי סכנה, אין איסור להשהותם בבית. אמנם לפי דעת הכף החיים (אורח חיים סימן ב אות ג) האוכל בכלים שבורים יהיה לו שכחה, והטעם משום שהם רומזים אל בחינת הקליפה, והשכחה היא מהם. ע"ש. וזה על דרך הקבלה.

2. לגבי בגדים קרועים, אם זה ניכר כלפי חוץ, יש להיזהר משום חילול ה', ראה בשו"ת יחוה דעת חלק ו' (סוף סימן מט) שהביא מהתפארת ישראל על המשניות (פרק ב דעבודה זרה משנה ב, אות יב) שצריך להיזהר לבל יהיה מרושל בבגדיו ובהופעתו בפני הבריות. ובמיוחד בזמן הזה שכבוד התורה בעוונותינו הרבים כבר ירד אחורנית עשר מעלות, שבוודאי שחובה עלינו להקפיד על כבוד התורה לבלי להשפילה יותר ח"ו על ידי הופעה מרושלת, פן נהיה לבוז בעיני הבריות על ידי כך. יעויין שם. ואמנם שם מדובר בתלמיד חכם, אולם נראה שכהיום הזה הדברים נכונים ותקפים לגבי כל שומרי תורה ומצוות. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בגדיםכלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה