תפילה וברכות

כובע וחליפה בתפילה ובברכת המזון

  • כ"ד אב התשע"ז
אא

שאלה

האם כובע וחליפה זה חובה? אם זה חובה מה להעדיף תפילה בציבור בלי כובע וחליפה או לאחר מכן ביחיד עם כובע וחליפה? האם גם בברכת המזון חייבים בכך? ומה יותר חשוב בעניין זה ברכת המזון או תפילה? ואם זה חובה איך יכול להיות שהרבה דתיים לאומיים ואף כמה רבנים שלהם לא שמים כובע וחליפה בתפילה? תודה רבה לכם

תשובה

שלום רב,

1. כל מי שדרכו ללבוש כובע וחליפה בזמן שמופיע לפני אדם חשוב - צריך ללבוש כובע וחליפה גם בזמן התפילה (ראה משנה ברורה סימן צא ס"ק יב. וע"ע שו"ת תשובות והנהגות חלק ד' סימן כו).

2. נחלקו בזה אחרוני דורינו האם יש להעדיף תפילה ביחיד עם כובע וחליפה מאשר תפילה במניין בלי כובע וחליפה, כי דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל (הליכות שלמה חלק א' פרק ב סעיף טו) שיש להעדיף תפילה במניין בלי כובע וחליפה. אולם דעת הגר"ח קניבסקי שליט"א (נקיות וכבוד בתפילה עמוד רח) שיש להעדיף תפילה ביחיד עם כובע וחליפה (אמנם גם לפי דעתו אם אין לו כובע וחליפה ואם ימתין עליהם יעבור זמן תפילה, יש לו להתפלל בלי כובע וחליפה, ראה בספר דעת נוטה חלק א' עמוד רסא הערה 53).

3. לגבי ברכת המזון - ראה משנה ברורה (סימן קפג ס"ק יא) שהביא מהמגן אברהם בשם הב"ח, שירא שמים יברך ברכת המזון עם כובע על ראשו. ויש שנוהגין גם כן להתעטף בבגד העליון דכל זה הוא בכלל עיטוף הנאמר בגמרא אצל כוס של ברכה. וכן נהגו כהיום בישראל בעת ברכת המזון שמשימין הכובע על ראשיהן אפילו כשהוא מברך ביחיד בלי כוס. אמנם יש לציין למה שכתב הערוך השלחן (שם סעיף ד) שלא ראינו ולא שמענו מנהג זה להתעטף בבגד עליון בברכת המזון.

וע"ע בספר ארחות רבנו חלק ב' (עמוד פג) שהגר"י קניבסקי זצוק"ל הקפיד בבהמ"ז לשים את המגבעת על ראשו, אבל לא הקפיד ללבוש בגד עליון. והחזון איש זצוק"ל ברך בהמ"ז רק עם כיפה גדולה ולא לבש המגבעת. אמנם בספר תולדות יעקב (עמוד שב) כתב בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל, שאין ללמוד מהנהגות החזון איש, שלא חבש הכובע לברכת המזון, כיון שהיה חלש ותש כח, ולא היה בכוחו לקום ולקחתו.

ובספר ארחות מרן חלק ב' (פרק יד סעיף יג) כתב שהגר"ע יוסף זצ"ל לא היה מקפיד לחבוש כובע וללבוש המעיל העליון, אלא היה מברך כשעל ראשו כיפה גדולה המכסה את רוב הראש, וחולצה עם שרוולים ארוכים המכסים את כל היד.

4. דתיים לאומיים שלא מקפידים להופיע לפני אדם חשוב עם כובע וחליפה אינם מחויבים ללבוש כובע וחליפה בזמן התפילה.

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כובעלבוש בתפילהלבוש בברכת המזוןחליפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה