שאל את הרב - כללי

תהילים, תנ״ך ומה שביניהם

  • י"ד אלול התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רציתי לשאול, איך זה שפסוקים שמופיעים בספר תהילים מופיעים גם בספרים שונים בתנ״ך כמעט אחד לאחד? האם דוד המלך העתיק מכתבי הקודש ואסף לספר עם כתבים מקוריים שלו? אשמח למענה! תודה רבה (דוגמאות: תפילת חנה- ממש זהה כמעט בשופטים ה א- ״ותשר דבורה וברק בן אבינועם״...

תשובה

שלום וברכה,

תחילה אעתיק לך מידע בנושא:

"קווים מקבילים קיימים בין שירת דוד לשירת חנה בספר שמואל א', פרק ב', פסוק י'. מילים דומות מופיעות בשתי השירות, בתחילתן ובסיומן. בתחילת השירה בשירת חנה: "רָמָה קַרְנִי בַּה'; רָחַב פִּי עַל-אוֹיְבַי, כִּי שָׂמַחְתִּי בִּישׁוּעָתֶךָ "(שמואל א' ב', א') ובשירת דוד: "מָגִנִּי וְקֶרֶן יִשְׁעִי." בסוף שירת חנה נאמר כי (שמואל א' ב', י'): "וְיִתֶּן-עֹז לְמַלְכּוֹ, וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ " ובסוף שירת דוד נכתב (שמואל ב' כ"ב, נ"א): "מגדיל (מִגְדּוֹל), יְשׁוּעוֹת מַלְכּוֹ; וְעֹשֶׂה-חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ ". השירה הראשונה בספר שמואל היא שירת חנה והשירה האחרונה בו היא שירת דוד."

למרות הדמיון, שים לב לשוני במילים. כך לדוגמה, עוז וחסד מתייחסים לשתי תכונות שונות.

עם זאת היו נביאים שחזרו על פסוקים של נביאים קודמים, כי ברוח קודשם ראו באותן מילים כוונות עמוקות נוספות - בפנימיות הדברים. עובדה אשר מתבטאת לעתים רבות בסגנון השונה והביטויים השונים של רעיונות שנראים בתחילה זהים.

כדי לרדת לעומקם, יש ללמוד פסוקים אלה עם המפרשים, וכך למצוא את השוני המיוחד שבהם. חפש בגוגל "תוכנה תורת אמת", והורד תוכנה שמציעה תנ"ך עם כל המפרשים. כך תוכל להשוות בין פסוקים - עם הפירושים עליהם, אשר מבארים את כוונתם על דרך הפשט והדרש.

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דוד המלךתהילים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה