הלכות ומנהגים

האם סרטון וידאו יכול לשמש כעדות בבית דין?

  • י"ד תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שלום, האם מצלמת וידאו שווה לעדות? כי יש את הדיון שרק ב-2 עדים אפשר להעיד. תודה

תשובה

שלום רב,

א. יש להקדים שסתם כך בוודאי לא ניתן להסתמך על סרטון וידאו וכיוצא בזה לשם קבלת עדות מהסיבה הפשוטה שמי שרוצה לשקר יכול לערוך את הסרטון וידאו ולשלב בו תמונות ממקום אחר או להוציא ממנו חלקים שאינו מעוניין שיראו. וכל מה שיש לדון הוא רק כאשר מומחה מטעם בית הדין מאשר שתוכן התמונות אמיתי ללא חשש עריכה.

ב. והנה מצינו במסכת בראש השנה (דף כד עמוד א, וברש"י שם) שאם עדים מעידים שראו את השתקפות הלבנה בתוך נהר או מעין או זכוכית שלא ניתן לקדש את החודש על פי זה. וכן פסק הרמב"ם (הלכות קידוש החודש פרק ב הלכה ה), ומשום ש"אין זו ראייה ואין מקדשין על ראייה זאת". ע"ש. ולכאורה רואים שכדי לתת עדות צריך ראייה ישירה של העדים. וכן כתב בשו"ת הלכות קטנות חלק ב' (סימן פב) ללמוד מהגמרא הנ"ל שלא ניתן לקבל עדות על עובר עבירה שראוהו עדים עובר עבירה דרך המראה.

אולם יעויין בברכי יוסף חלק חושן משפט (סימן לה אות יא) שכתב, שיתכן לדחות הראיה מקידוש החודש, היות ושם יש מציאות שהעדים ראו בוכיתא דעיבא (עיגול של עב לבן) ולא את השתקפות הלבנה, אבל בנדון שעדים ראו אדם עובר עבירה דרך המראה ואין  מקום להסתפק במציאות אפשר שזה כן נחשב ראייה.

וכן יעויין בשו"ת עין יצחק (חלק אבן העזר סימן לא אות ג) שכתב, שאין להביא ראיה מהגמרא בראש השנה הנ"ל שלא ניתן לסמוך על תמונה פוטוגרפית לענין היתר עגונא, כי דווקא בקידוש החודש לא ניתן להעיד על ידי דמיון וכיוצא, היות שהגמרא בראש השנה (דף כ עמוד א) דורשת את הפסוק (שמות יב ב) "החודש הזה לכם ראש חדשים" כזה ראש וקדש, ועל כן צריך שיראו את עצם הלבנה ולא על ידי דמיון וכיוצא (וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ו' חלק אבן העזר סימן ג אות יז-יט לגבי אם אפשר להתיר אישה עגונה על ידי שלוקחים צילום לאחר המות ומשווים אותו לתמונת החלל בחיים חיותו, ועל פי זה נקבע שהתמונות זהים והם של אדם אחד.


ג. ועל כל פנים לגבי דיני ממונות מצינו מפורש שאין צריך עדות ממש, אלא שמספיקה ידיעה או הוכחה ברורה כדי שניתן יהיה לחייב את חברו, ראה שלחן ערוך חושן משפט (סימן צ סעיף ו) שכתב, העידו עדים שהיו לבעל הבית זה כך וכך כלים, וראו אחד שנכנס לביתו ויצא ולא נכנס שם אדם אחר, וקודם שיכנס שם אדם אחר מנו אותם כלים, ונמצאו חסרים, ולא היה שם מקום שיפלו בו אותם כלים, יש מי שאומר שיטול בעל הבית בלא שבועה אותם כלים שחסרו מאותו אדם שהעידו עליו שנכנס שם. וכן מבואר עוד בשלחן ערוך (סימן ל סעיף יד, וסימן צ סעיף טז).

ולפי זה בדיני ממונות בית הדין יכול לקבל סרטון וידאו בתור הוכחה וידיעה ברורה על מה שהתרחש כל עוד ברור שהוידאו משקף את המציאות (וע"ע מה שכתבו בזה בספר "פסקי דין מבית הדין לדיני ממונות ולבירור יהדות" חלק ג' עמודים סו-סז, ובספר אורות המשפט עמודים רב-רט).

בברכה,

הלל מאירס
 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:וידאועדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה