שאל את הרב - כללי
פרישות או לא?
- י"ט תשרי התשע"ח
שאלה
שלום הרב. אני בחור ישיבה, וראיתי ברמב"ם שאין לו לאדם לאסור על עצמו דברים שהתורה התירה לו, אלא די לו במה שאסרה. אך מצד שני ידועה מעלת תענית הראב"ד והפרישויות הדומות לה שמועילות אף יותר מתענית רגילה, והן לא מאותן שאסרה התורה. האם הרמב"ם מודה לזה? ומהי הדרך שיבור לו האדם? תודה!
תשובה
לכבוד השואל,
פשטות דברי הרמב"ם אמורים על מי שאוסר על עצמו מלהנות לגמרי מחפץ המותר לו.
ממילא אין מדברי בהרמב"ם סתירה כלל ל"תענית הראב"ד", כי דברי הראב"ד אמורים לגבי חפצא שדוקא כן כבר נהנה ממנו ולא ממה שלא נהנה ממנו כלל (אדרבה, הוא כבר נהנה מ"רובו ככולו").
וגם דעת הרמב"ם מסכים לזה וכמו שאמרו חז"ל 'סעודה שהנאתך ממנה, משוך ידך הימנה' (גיטין ע.).
ומעט הפרישות הזה הוא גם כן נחשב ל"דרך האמצעי", אשר זהו ה"דרך שיבור לו האדם" (פרקי אבות תחילת פרק ב').
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il