שבת

חלות שנאפו ללא הפרשת חלה בשבת

  • י"ט תשרי התשע"ח
אא

שאלה

האם יש פתרון לחלות שנאפו ללא הפרשת חלה בשבת? תודה רבה לכם

תשובה

מועדים לשמחה,

 

א. כידוע אסור להפריש חלה בשבת משום מתקן (משנה ברורה סימן רסא סק"ד, וסימן שלט ס"ק כו). 

ואישה ששכחה להפריש חלה ונזכרה רק אחרי שקבלה עליה שבת בהדלקת נרות מבעוד יום בערב שבת (ועוד לא הייתה קבלת שבת של הציבור) יכולה לבקש מאיש או אישה שעדיין לא קיבלו עליהם שבת להיות שליח/ה שלה להפריש חלה (שו"ת שבות יעקב חלק ג' סימן יט על פי המבואר בשלחן ערוך אורח חיים סימן רסג סעיף יז).

ואם היא לא מוצאת מי שיכול/ה לעשות שליחות זו בעבורה, היא יכולה בעצמה להפריש חלה בברכה (ראה חזון עובדיה שבת חלק ה' עמודים שפז-שפח, ושכן כתב המאורי אור חלק באר שבע, דף קא ע"ב, כיוון שקבלת השבת שלה לא הייתה בציבור. וע"ע שבות יעקב שם).

כמו כן אם נזכרה בבין השמשות של ערב שבת שלא הפרישה חלה, אם היא בארץ ישראל מותר לה להפריש חלה עם ברכה (מחצית השקל סימן רסא סק"ב, ופרי מגדים שם באשל אברהם סק"ב), אך אם נזכרה רק בשבת שלא הפרישה חלה, בארץ ישראל אין עצה ואין תקנה.

אמנם יש שכתבו שאיש שנזכר בליל פסח שלא הפריש חלה מהמצות ואין לו שום דרך להשיג מצות שהופרשו מהן חלה, וכן אם נזכר בליל יום טוב ראשון של סוכות שלא הפריש חלה מהלחם, ואין לו שום דרך להשיג לחם שהופרש ממנו חלה, שאפשר להתיר להפריש חלה אפילו כשיום טוב הנ"ל חל בשבת (ראה כף החיים סימן תנז ס"ק טז. וכן פסק בשמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק יא סעיף טז. אמנם ראה שם בהערה נח בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שאפשר שמוטב להפריש חלה במחשבה ולא בדיבור. וגם לא יברך).

ב. בחוץ לארץ, מי שנזכר בשבת שלא הפריש חלה, יכול לאכול בלא הפרשת חלה ולשייר מעט מן הלחם עד אחר שבת. וצריך לשייר מעט יותר משיעור חלה שמפריש כדי שיהא שיריים בשעה שמפריש. ואחרי צאת השבת יפריש חלה מתוך מה ששייר (על פי שלחן ערוך ורמ"א יורה דעה סימן שכג. וכן ראה שלחן ערוך ורמ"א אורח חיים סימן תקו סעיף ג ומשנה ברורה שם, וסימן תנז סק"י. וכ"כ עצה זו לגבי שבת במשנה ברורה סימן רסא שם).

כיוון שבחוץ לארץ יש תקנה למי שנזכר בשבת שלא הפרישה חלה, לכן מי שנזכר שם בבין השמשות שלא הפרישה חלה, אין לו להפריש חלה (וכמו שמקילים באופן כזה בארץ ישראל, וכנ"ל) כיוון שיכול לאכול מן החלות ולשייר מעט ולהפריש חלה אחרי צאת השבת וכנ"ל (משנה ברורה שם. אמנם ראה חזון עובדיה שבת חלק א' עמודים רעז-רעח שדעת שו"ת בית דוד חלק אורח חיים סימן קג שגם בחו"ל אפשר להפריש חלה בבין השמשות, היות שאין החלה בחו"ל אלא כדי שלא תשתכח תורת חלה, וסיים החזון עובדיה: שהרוצה לסמוך על הבית דוד יש לו על מה שיסמוך).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הפרשת חלההפרשת חלה בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה