חברה והשקפה

אלה תולדות שמיים וארץ

  • כ"ה תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שלום. רש"י טוען שכל תולדות שמיים וארץ נבראו ביום הראשון ממה שכתוב "אלה תולדות שמיים וארץ וגו'". רציתי לשאול א. אם הכל נברא ביום הראשון למה כתוב שביום החמישי ה' בורא את התנינים הגדולים וכו' וביום השישי הוא בורא את האדם הרי רש"י מפרש שהכל נברא ביום הראשון ב. מה ההבדל בן הבריאה של הבהמות והחיות והאדם בבראשית א' שזה מלשון ברא ואילו בבראשית ב' זה בלשון יצירה -"וייצר". זה נשמע כאילו זה שני סיפורי בריאה שונים חס ושלום. האם יש הסבר לדבר? תודה מראש.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה, ויישר כח על שאלתך הנבונה.

א. רש"י מסביר שהשמש והירח והכוכבים נבראו עוד ביום הראשון, אך תוקנו במיקומם וזמניהם בשמי כדור הארץ רק ביום הרביעי: "יהי מאורות ברקיע השמים - מיום ראשון נבראו וברביעי צוה עליהם להתלות ברקיע, וכן כל תולדות שמים וארץ נבראו ביום ראשון, וכל אחד ואחד נקבע ביום שנגזר עליו" (בראשית א, יד).

כך גם הארץ היתה מתחת לתהום עמוקה של מים, עד שה' אסף את כל המים למקום אחד, ותיראה היבשה.

בעלי החיים לא נוצרו עד היום החמישי, אך מסביר רש"י שכבר היה גלום באדמה הפוטנציאל ליצירתם, כלומר כח החיים, עד שה' הוציאם אל הפועל בדרך בריאתם בצורותיהם: "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נפש חיה למינה - הוא שפירשתי שהכל נברא מיום ראשון ולא הוצרכו אלא להוציאם" (בראשית א, כד).

וזה עניין עמוק מאוד, של כח וכח בפועל, כלומר אופן התהוות התוכנית האלוקית נעשית בשלבים, השלב הראשון היה גלום בחומרים שנבראו ובעצם הרצון האלוקי שקבע מראש כל מין ומין מה יהיו תכונותיו, וזה שלב ראשון בבריאה, כאשר השלב הבא הוא ביצירת הצורות שבהן התהווה הכח בפועל, ויעשו היצורים ל"נפש חיה". עד אז לא היו בבחינת "חיה".

 ב. אין כל סתירה בין פרקים א' וב' בספר בראשית, שהרי אם תשים לב, פרק ב' לא עוסק כלל ביצירת הארץ והשמים והכוכבים והוצאת היבשה וכו'.

למעשה, בפרק א' מוזכר לשון "ברא" רק ביחס ליצירת השמים והארץ (פסוק א') ורק ביחס ליצירת התנינים הגדולים (שלא מוזכרים עוד בפרק ב'). בכל מקום אחר מוזכרת המילה "ויצר" (או לשונות דומים לה), שמתארים בנייה של דבר מתוך דבר.

המילה "ברא" היא נדירה מאוד, ומתארת רק משהו גדול ומופלא מאוד, ולכן נאמרה על יצירת השמים והארץ יש מאין.

אני מציע שתחפש בגוגל את המילים "תוכנה תורת אמת", ותוריד תוכנה זו שמציגה את כל המפרשים על התנ"ך. ראוי שתלמד בעיון פרקים אלה עם המפרשים השונים, וכך תמצא תשובות מפורטות לכל שאלותיך.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאהמעשה בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה