שאל את הרב - כללי

ייחוד ה’

  • כ"ו תשרי התשע"ח
אא

שאלה

בפסוק "שמע ישראל" כתוב :"ה' אחד". והרי בהרבה מקומות בתורה משתמע שלכאורה אין אל אחד. "מי כמוכה באלים ה'". "כל העמים ילכו איש בשם אלוהיו, ואנחנו נלך בשם ה' אלוהינו לעולם ועד". ויש עוד פסוק בחומש דברים שכתוב שם "או הנישא אלוהים לקחת לו גוי מקרב גוי...ככל אשר עשה לכם ה' אלוהיכם. לכאורה משתמע שכביכול יש כמה אלים, רק שה' הוא הגדול מכולם?!

תשובה

 בס"ד

 שלום וברכה,

 אין סתירה בין הדברים.

המילה "א-לוהים" בלשון המקרא מתאר כל בעל כח ושררה, ונאמרה אפילו על שופטים ומלכים אנושיים. כך לדוגמה, ה' אמר על אהרון כלפי משה רבנו: "והוא (אהרון) יהיה-לך לפה, ואתה (משה) תהיה-לו לאלוהים" (שמות ד).

 "אל" הוא בעל כח.

מאחר שהקב"ה הוא בעל הכוחות כולם, לכן הוא נקרא בשם "א-לוהים", כלומר "בעל הכוחות כולם". מילה זו היא תואר לכוחו ואדנותו עלינו, אך לא שמו. בספר בראשית ב', נקרא הקב"ה בתואר: "י-ה-ו-ה הא-לוהים", כי המילה "א-לוהים" היא תואר הנוסף לשמו. כמו לומר "המלך" או "האדון", ובמקרה זה הקב"ה נקרא "א-לוהים" כי הוא בעל הכוחות כולם. 

 כשנאמר "מי כמוך באלים", פירושו כפשוטו, שאין עוד כח חזק יותר בעולם מהאלוקים, לא בין המלכים והשרים בני האדם, ולא בין מלאכיו הכוחות העליונים המשרתים אותו ופועלים לפי רצונו. לכן הוא יתברך נקרא גם בכינוי "מלך מלכי המלכים".

 עם זאת, התנ"ך ציין אינספור פעמים את העובדה שאלוקים הוא השליט הבלעדי של המציאות, יצר את כל היצורים הקיימים, ואין כח אחר במציאות שיחלוק על רצונו. למחקר בנושא הזה, חפש בגוגל את המשפט:

"על הא-לוהים לפי התנ"ך מאת דניאל בלס"

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כוחותשמע ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה