שבת

עשיית הבדלה לנשים

  • כ"ז תשרי התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול:

1. מה צריך לאכול בסעודה שלישית?

2. הבדלה: אם אין מי שיבדיל לי כי אבא שלי מגיע מאוחר מבית הכנסת, האם אני יכולה להגיד: "ברוך המבדיל בין קודש לחול" וכך יצאתי ידי חובת הבדלה? או שאני צריכה לעשות הבדלה? הבנתי שלאישה אסור לשתות מיין של ההבדלה.

אשמח לקבל תשובה תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

1. לכתחילה צריך לאכול לחם כשיעור ביצה בסעודה שלישית (שלחן ערוך סימן רצא סעיף ה), והכוונה לשיעור ביצה בלא קליפתה - דהיינו כחמישים גרם. וטוב לאכול לחם כשיעור ביצה בקליפתה (דהיינו כחמישים וארבע גרם) כדי שתחשב לו לאכילת קבע לכל הדעות (יעויין משנה ברורה סק"ב, והליכות עולם חלק ג' עמוד פז. וע"ע משנה ברורה שם שיש אומרים שאפילו בכזית יוצא ידי הסעודה. ונכון להחמיר לכתחילה אם אפשר לו).

אלא שאם את שבעה ביותר ולא יכולה לאכול לחם, תוכלי לקיימה במיני מזונות כמו עוגה ושאר דברים העשויים מחמשת מיני דגן. ואם את לא מסוגלת גם לזה, תוכלי לקיימה בדברים שמלפתים בהם לחם כמו בשר ודגים. ואם את לא מסוגלת גם לזה, תוכלי לקיימה במיני פירות (יעויין שלחן ערוך סימן רצא סעיף ה). והחכם עיניו בראשו שלא ימלא בטנו בסעודת הבוקר כדי ליתן מקום לסעודה שלישית (שם סעיף א). וטוב לאכול דגים גם בסעודה שלישית אלא אם כן את לא אוהבת אותם (משנה ברורה סימן רמב סק"ב).

2. את חייבת בהבדלה על הכוס. ולכתחילה עלייך לשמוע הבדלה מאיש, כי המנהג הוא שנשים לא שותות מכוס הבדלה (משנה ברורה סימן רצו סק"ו), אך אם אין לך אפשרות כזו, את יכולה וחייבת לעשות הבדלה בעצמך, וגם לשתות מכוס הבדלה (שם ס"ק לה).

אלא שבנות אשכנז, אין להן לברך "בורא מאורי האש" בתוך ההבדלה, אבל יכולות לברך ברכה זו אחרי שישתו מכוס ההבדלה (שמירת שבת כהלכתה חלק ב' פרק סא סעיף כד), ובנות ספרד יכולות וחייבות לברך "בורא מאורי האש" כרגיל בתוך ההבדלה (חזון עובדיה שבת חלק ב' עמוד תכז).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סעודה שלישיתהבדלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה